اورامانات اولویت نخست سازمان برای ثبت جهانی است

به گزارش باد صبا، مدیرکل دفتر امور پایگاه های جهانی کشور، تکمیل پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی فرهنگی اورامانات را اولویت اول کاری این دفتر عنوان نمود.

اورامانات اولویت نخست سازمان برای ثبت جهانی است

به گزارش باد صبا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، فرهاد عزیزی امروز چهارشنبه 7 فروردین در نشست آنالیز پرونده ثبت دنیای اورامانات که در فرمانداری پاوه برگزار گردید گفت: قبل از انقلاب 3 اثر ایران در فهرست آثار دنیای به ثبت رسیده است که با وقوع انقلاب و جنگ تحمیلی و شرایط بعد از آن مجددا از سال 1382 با ثبت دنیای تخت سلیمان این روند شکل منظمی به خود گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه ما سالانه یک سهمیه برای ثبت دنیای داریم توضیح داد: الان حدود 50 اثر در لیست موقت داریم که هرکدام ارزشها و ویژگی های خاص خود را دارند.

عزیزی با بیان اینکه رویکرد گردشگری و ارائه فرهنگ در تمام دنیا به یک اصل تبدیل شده است، بیان کرد: هر اثری که در دنیا ثبت گردد تبدیل به میراث بشری و ما امیدوارم با ثبت اورامانات این منطقه به میراثی برای دنیا تبدیل گردد.

مدیر کل دفتر امور پایگاه های دنیای کشور با اشاره به رقابت شدید بین استان ها برای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در فهرست دنیای تاکید نمود: ما سالانه یک سهمیه داریم که تا آخر شهریور باید پرونده آن ارسال گردد و نمی توان روی سهمیه ریسک کرد.

عزیزی تشکیل و ارسال پرونده ثبت دنیای اورامانات را اولویت اول سازمان دانست و گفت: ما قول داده ایم که این پرونده را با تکیه بر غیرت و شرافت مردم منطقه برای ارسال به یونسکو برسانیم و الان باید همه با همه توان و به سهم خود یاری نمایند تا این پرونده به انتها برسد.

وی توضیح داد: منطقه اورامانات بسیار غنی است که هم به لحاظ کالبدی و مهندسی و معماری و هم به لحاظ محتوای فرهنگی و آداب و رسوم در دنیا بی نظیر است.

عزیزی با اشاره به اینکه در دنیا منطقه ای با این ویژگی ها و با این مقیاس و گستردگی وجود ندارد، گفت: با ثبت دنیای اتفاقات مثبتی در منطقه رخ می دهد که از جمله آنهاحفاظت، افتخار ملی، یاری های فنی و اعتباری، آموزش، معرفی و تبلیغات، اشتغال با رونق گردشگری هستند.

مدیرکل دفتر امور پایگاه های دنیای کشور جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در فرصت پیش رو و حل مسائل قبل از حضور ارزیاب های یونسکو را یک ضرورت دانست و گفت: مقیاس پروژه یک مقیاس بسیار گسترده است که نیازمند کار بسیار بزرگی است.

منبع: میراث آریا

به "اورامانات اولویت نخست سازمان برای ثبت جهانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اورامانات اولویت نخست سازمان برای ثبت جهانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید