ادلب مسئله اصلی دور پنجم مذاکرات آستانه، جایگزینی سیستم جدید برای سوئیفت کار مسئله ای است

به گزارش باد صبا، کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: جایگزینی سیستم جدید برای سوئیفت کار بسیار مسئله ای است مگر اینکه به صورت مبادله چند کشور در توافقات پولی و تجاری-مالی شکل بگیرد.

ادلب مسئله اصلی دور پنجم مذاکرات آستانه، جایگزینی سیستم جدید برای سوئیفت کار مسئله ای است

به گزارش ، آقای حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به منظور شرکت در پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه، با استقبال مقامات محلی و سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، یکشنبه شب وارد فرودگاه آنکارا شد.

رئیس جمهور در این سفر که به دعوت رسمی رئیس جمهور ترکیه انجام شده، علاوه بر حضور و سخنرانی در پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه که 25 شهریور در ادامه رایزنی های سه کشور ضامن روند آستانه برای حل بحران سوریه برگزار می شود، دیدار های جداگانه ای با رؤسای جمهوری فدراسیون روسیه و ترکیه خواهد داشت که در آن مهمترین مسائل و موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

همچنین علاوه بر مذاکرات رؤسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در قالب این اجلاس، طرفین برای ادامه و توسعه همکاری های سه جانبه در حوزه های مختلف مالی و همچنین ارتباطات منطقه ای گفت وگو خواهند کرد.

ابراهیم فراهانی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت وگو با باد صبا، اظهار کرد: این پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه است در این دور از مذاکرات مسئله ادلب موضوع اصلی است که مورد توجه قرار می گیرد.

او افزود: در سفر آقای روحانی به ترکیه، مسئله ادلب که تحت نفوذ روسیه است مورد بحث قرار می گیرد، این درحالی است که در نشست میان اردوغان و پوتین در سوچی، توافقی درباره این استان سوریه شکل گرفت و تصمیم گرفته شد که خط مرزی میان نیرو های ارتش سوریه و تروریست های ادلب شکل بگیرد، البته رئیس جمهور ترکیه به آن پیمانش عمل نکرد و در مقابل ارتش سوریه با حمایت نیروی هوایی روسیه توانسته وارد استان ادلب شود.

فراهانی با اشاره به تاثیر نشست های آستانه بر بهبود وضع سوریه، گفت: نشست های آستانه توسط سه کشور ترکیه، روسیه و ایران از ابتدا توانست به تقویت دولت مرکزی دمشق منجر شود و می تواند روند سیاسی را تسریع کند، هرچند تاکنون روند سیاسی آن پیروز نبوده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تدوین قانون اساسی جدید سوریه به کجا رسیده است؟ اظهار کرد: بازیگران منطقه ای و فرا منطقه ای همچنان در تدوین قانون جدید این کشور تاثیرگذار هستند و به دلیل اختلافات و منافع روند این امر به کندی صورت می گیرد و ممکن است چشم انداز روشنی هم نداشته باشد.

او با اشاره به هیات بلند پایه سیاسی و مالی که رئیس جمهور را در این سفر همراهی می کنند، شرح داد: در حقیقت با توجه به فشار مالی دولت آمریکا به ایران، تصمیم گرفته شد که یک هیات مالی در رابطه با همسایگان و جایگزینی سیستمی فرای سوئیفت جهانی به جای تسلط دلار در این سفر پیگیری شود.

فراهانی ادامه داد: دیدار آقای روحانی و پوتین بسیار پر اهمیت است و به غیر از موضوع سوریه تحولات جدی و هماهنگی بیشتر بین دو رئیس جمهور مد نظر قرار گرفته است.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به جایگزینی سوئیفت، تاکید کرد: باید این موضوع را در نظر گرفت که سوئیفت یک سیستم مالی بر پایه دلار است که در بسیاری از کشور ها عمق پیدا کرده است و جایگزینی سیستم جدید برای سوئیفت کار بسیار مسئله ای است مگر اینکه به صورت مبادله چند کشور در توافقات پولی و تجاری-مالی شکل بگیرد، بنابراین راه دشواری را باید طی کند.

او افزود: در حال حاضر ذخایر کشوری مانند روسیه از ذخایر ارزی به ذخایر طلا تبدیل شده است و یکی از دلایلی که می تواند دلار را تضعیف کند همین تغییر مبادلات مالی بر پایه غیر از دلار است.

فراهانی اضافه کرد: با توجه به اینکه اقتصاد آمریکا بزرگ ترین اقتصاد دنیاست، تضعیف دلار کار مسئله ای است، اما اگر تمامی کشور ها بخواهند این را تغییر دهند باید راه بسیار دشورای بپمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ادلب مسئله اصلی دور پنجم مذاکرات آستانه، جایگزینی سیستم جدید برای سوئیفت کار مسئله ای است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادلب مسئله اصلی دور پنجم مذاکرات آستانه، جایگزینی سیستم جدید برای سوئیفت کار مسئله ای است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید