آخرین وضعیت راه اندازی بازار آب در کشور

به گزارش باد صبا، پرونده تشکیل بازار آب در کشور سال های سال است که باز مانده و صفحات آن به سختی ورق می خورد و علی رغم این که از سال 1395 پیشنهاد تشکیل بازار آب مطرح شد اما تاکنون هیچ نتیجه ای حاصل نشده و تحقق آن هم چنان در حد وعده و وعیدهای مسئولان باقی مانده است.

آخرین وضعیت راه اندازی بازار آب در کشور

به گزارش باد صبا، سال 1395 طرح تشکیل بازار آب به صورت آزمایشی در چهار استان و چهار دشت در همان استان ها به اجرا درآمده و قرار بود درنهایت نتیجه آن تا سال 1396 منتشر گردد اما در آن سال رحیم میدانی- معاون وقت وزیر نیرو در امور آب وآبفا - بیان کرد مقدمات ایجاد بازار آب هنوز فراهم نشده لذا ضروری است که نظام نامه های متعددی در این باره تدوین گردد.

وی همچنین بیان کرد: هنوز آمادگی کافی برای ایجاد بازار آب در کشور وجود ندارد اما باید به این مسئله توجه کرد که بازارهای محلی مشغول فعالیت هستند.

با تشکیل بازار آب می توان تا حد زیادی میزان منابع و مصارف را مدیریت کرد؛ به عبارت دیگر از این طریق می توان با مدیریت بر عرضه و تقاضای آب، بحران منابع آبی از جمله منابع زیرزمینی را مهار کرد. فعال کردن بازار آب به باور کارشناسان یکی از راهکارهای مقابله با بحران آب در کشور است.

مسئولان در این راستا همیشه بر تشکیل بازار آب تاکید می کردند. به طوری که قاسم تقی زاده خامسی- معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو - در یک نشست خبری که در اوایل تیرماه برگزار گردید، در این مورد بیان کرد: برای تأمین آب شرب و صنعت و تغییر نوع مصرف از کشاورزی به دو حوزه مذکور باید مکانیزمی تشکیل گردد که این انتقال آب صورت بگیرد، در واقع بازار آب اجازه می دهد مناطق مختلف احتیاج خود را از منابع محلی و داخلی تأمین کند. یعنی می توانند بخشی از آب را داخل بازار به فروش برسانند یا بخشی از آن را به صورت مجازی در جایی به نام بانک سرمایه گذاری نمایند.

وی همچنین با تاکید بر این که موضوع چاه و آب با معیشت مردم سروکار دارد، شرح داد: برخورد پلیسی با مردم جواب نمی دهد و حتماً باید با مذاکره باشد. با راه اندازی بازار آب می توانیم کاری کنیم که مردم در تنگنا قرار نگیرند.

آخرین وضعیت راه اندازی بازار آب

بر اساس این گزارش، تقی زاده خامسی به تازگی در گفت وگو با باد صبا درباره راه اندازی بازار آب شرح داد: بازار آب در یک استان به زودی راه اندازی می گردد. استان مدنظر خراسان رضوی است.

به گفته وی طرح مذکور توسط مذاکران درحال آنالیز است و جزییات آن متعاقبا اعلام می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آخرین وضعیت راه اندازی بازار آب در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین وضعیت راه اندازی بازار آب در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید