ورزشکاران دخالتی در امور فنی نداشتند، نتایج بانوان راضی کننده بود

به گزارش باد صبا، فدراسیون قایقرانی به عنوانی یکی از فدراسیون های پرجمعیت در چندین رشته مختلف فعال است. در بازیهای آسیایی جاکارتا شاهد حضور تیم هایی از رشته های روئینگ، بادبانی، آبهای آرام، کانوپولو و اسلالوم از این مجموعه بودیم که حاصل آن کسب هشت مدال بود.

ورزشکاران دخالتی در امور فنی نداشتند، نتایج بانوان راضی کننده بود

هفت مدال در رنکینگ کاروان ایران محاسبه شد و یک مدال طلایی که به دلیل آزمایشی بودن رقابتهایش در رنکینگ مدالی محاسبه نگردید. پس از این بازیها نقدهای به ناکامی قایقرانان روئینگ مرد بالاخص عدم کسب مدال توسط محسن شادی دارنده دو طلای بازیهای آسیایی، مهیا نشدن قایق برای پاروزنان روئینگ و استفاده آنها از پاروهای نامناسب، صحبت هایی پیرامون متاثرشدن ارنج تیم ملی از نظر یک قایقران، عدم پرداخت جایزه به ملی پوشان طلایی کانوپولوی زنان و ... صورت گرفت که غلامرضا امینی رئیس فدراسیون قایقرانی در گفتگویی با باد صبا به این سوالات پاسخ گفت.

* باد صبا : به عنوان رئیس فدراسیون از نتایج قایقرانان در این بازیها رضایت داشتید و آیا خواسته های شما از پاروزنان برآورده شد؟

- غلامرضا امینی: خدا را شاکرم که فدراسیون قایقرانی به جایی رسیده است که کسب هفت تا هشت مدال دیگر نمی تواند رضایت کامل اش را جذب کند. ما در این رقابتها هشت مدال گرفتیم که یک مدال طلای ما در رنکینگ بازیها تاثیر گذار نبود. به نظرم قایقرانان در حد انتظار ظاهر شدند و در مجموع به جز نتایج تیم روئینگ پسران نتایج مابقی ورزشکاران قابل قبول بود.

* آیا از قایقرانان روئینگ مردان با توجه به پیشینه شان توقع کسب مدال طلا داشتید؟

- ما انتظار کسب مدال داشتیم اما مدال طلا در زمره اتفاقات ورزشی است. همه کشورها کوشش می نمایند که به بهترین رنگ مدال برسند بچه های ما هم زحمت کشیدند. تصور ما دریافت مدال در برخی مواد بود اما این اتفاق نیفتاد.

* در بخش آبهای آرام هم قایقرانانی مانند آرزو حکیمی، عادل مجللی و طالبیان در قایق های خود شانس مدال داشتند چرا این اتفاق نیفتاد؟

- مجللی در دو نفره کانادایی مسابقه داد و حریفانش بسیار قوی بودند. سطح مسابقات کانوی بازیهای آسیایی در حد قهرمانی دنیا بود و سطح دیدارها بسیار بالا بود. آنها زحمت کشیدند اما رقابت سخت و سنگین بود. به نظرمان هم پژمان و هم عادل زحمت کشیدند؛ به هر صورت این مسئله نیز جز اتفاقات ورزشی است. در برخی مواد آبهای آرام شاید انتظار بهتری از قایقرانان داشتیم که محقق نشد اما در کل قایقرانی آبهای آرام هم انتظارات ما را برآورده کرد.

* در مجموع در بخش بانوان روئینگ از نتایج راضی بودید؟

- نتایج قایق های روئینگ ما در بخش زنان بسیار راضی نماینده بود. مخصوصا در بخش مربیان ایرانی؛ شاگردان بهناز مرادخانی بسیار خوب کار نموده بودند و مدالهای خوبی دریافتد. همان طور که می دانید ما در این بخش سه مربی داشتیم. در یک نفره نازنین ملایی خوب بود و انصافا آقای فرزام زحمات زیادی کشید و شاگردش هم عملکرد خوبی داشت. بهناز مرادخانی هم با شاگردانش بسیار خوب کار کرد و مزد زحماتش را گرفت. اما در بخش پسران از مربی خارجی استفاده کردیم که نتایج دلچسب نبود.

* گفته می گردد که در ارنج تیم روئینگ مشکل داشتید آیا این ارنج را خود مربی خارجی می داد یا متاثر از نظر ورزشکاران بود؟

- مطمئنا هیچ مربی مثل آقای لیو با آن سابقه نمی آید به حرف این و آن توجه کند و به نظر من این تصمیم؛ تصمیم خودش برای ارنج ها بوده است.

* نقدهای هست که برخی ورزشکاران نظر می دادند که خودمان می خواهیم در این مواد مسابقه بدهیم یا اینکه برخی ارنج ها با نظر محسن شادی و متاثر از نظر وی بوده است؟

- نه. آقای شادی از ورزشکاران خوب ماست. چندین دوره زحمت قایقرانی روی دوشش بوده و برای حضور در این بازیها خیلی زحمت کشید اما این بار به دلیل اتفاقات ورزشی نتوانست به نتیجه ایده آل خود برسد.

* آیا این مسئله که چند سالی از این رشته دور بوده باعث چنین نتیجه ای گردیده است. چرا با وجودیکه آماده نبوده به مسابقات برگشته؛ چون با این نتیجه تمام سابقه و پیشینه خوبش در بازیهای آسیایی قبلی زیر سوال رفت؟

- بله می تواند نتیجه وی متاثر از این مسئله باشد که چند سالی از فضای این رشته دور بوده است. وقتی محسن برگشت در تست ها نفر اول شد و بهترین بود . از یک سو بهترین قایقران هست و از آن سو خودش هم تمایل دارد که در بازیها حضور داشته باشد. از آن طرف سابقه خوبی در این رشته دارد در چنین موقعیتی انتظارات شما و دیگران چیست ؟ هم خودش و هم فدراسیون تصمیم به حضورش گرفتیم. آن هم در شرایطی که وی نفر اول تست ما بود و به هر صورت حقش بود به بازیها برود.

* برخی از پاروزنان روئینگ اظهار می نمایند که قایق های ما به موقع به بازیها نرسید آیا این مسئله صحت دارد و اینکه فدراسیون مدتها بود که کوشش می کرد قایق خریداری کند چه اتفاقی برای ورود این قایق ها افتاد؟

- قایق ها به موقع رسید. می دانید که قایق هایی که باید به دست ما می رسید باید از گمرک ترخیص می شد و قبل از بازیها ترخیص هم شد. کمیته ملی المپیک بچه های ما را 5 روز زودتر به محل بازیها اعزام کرد. بچه ها با فاصله یک روز بعد از ورود به محل بازیها از قایق های تامین گردیده استفاده کردند. واقعیت این است که ما خودمان پارو را از چین و کره خرید کردیم و قایق ها نیز به صورت اجاره ای و قایق نو تامین شد و پاروها نیز برای خودمان بود و آنها مسئله ای در پارو و قایق نداشتند و از آنها در تمرین و مسابقه هم استفاده کردند. اگر کسی اظهار نظری می نماید بی انصافی می نماید. اگر کشور چین این مسئله را می گفت قبول می کردم چون قایق آنها در روز آخر رسید. در تمام مسابقات قایقرانی باید قایق ها اجاره ای باشد و هیچ کشوری قایق نمی برد. اما پاروها برای خودمان بود.

* اما گفته می گردد که پاروها خوب نبوده و با پاروهایی مسابقه داده اند که فرسوده بوده و ورزشکاران را دچار مشکل نموده بود؟

- نه کسی اگر از این صحبت ها نموده من آن را تائید نمی کنم چون اصلا مسئله ای به نام قایق و پارو در مسابقات نداشتیم.

* سال گذشته در زنجان تعداد زیادی از قایق ها آسیب دید آیا مسئله ای به نام تامین قایق دارید یا خیر؛ آیا روئینگ سواران با تعداد قایق های کمی تمرین می کردند؟

- نه ما اصلا مسئله ای به نام قایق نداشتیم نه در تمرینات در ایران و در بازیهای جاکارتا. ما تعدادی هم قایق خریده ایم که به زودی وارد ایران گردد. من نمی دانم کدام یک از عزیزان این مسائل را مطرح می نمایند اما تاکید می کنم ما مسئله ای به نام تامین قایق نداریم.

* مربیان تیم هم اظهار نموده اند که قایق هایی که شکسته گردیده بودند، درست است که تعمیر می شوند اما به لحاظ اینکه روئینگ رشته رکوردی است به درد تمرین حرفه ای نمی خورند ، آیا این مسئله درست است؟

- به حرف عزیزان توجه نفرمایید چیزی که عنوان می کنم این است که مسئله ای به نام قایق در ایران و چین نداشتیم. بله شاید ما ابزار قایقی مان کم باشد که به همین دلیل از چین قایق خریده ایم و به زودی قایق ها به ایران می آید. از آن طرف قرار است قایق های فراوری داخلی مان نیز آغاز گردد.

* برخی نقدها هم از بابت وضعیت اردوی تیم روئینگ در چین مطرح گردیده به طوریکه خانم مرادخانی درخواست نموده بودند که به ایران بازگردند چرا که شرایط اردویی چین در فضای کمپ آموزشی بوده نه حرفه ای؟

- ما دو اردو بر مبنای پیشنهاد خود مربیان در چین داشتیم. افشین فرزام با شاگردش حتی اردوی دوم را در چین درخواست کرد و از چین به جاکارتا رفت. خانم مرادخانی پیشنهاد دادند که اردوی دوم را به جای چین در میانه برگزار نمایند که فرمایش ایشان را گوش کردیم. اردوی دوم تیم را در میانه گذاشتیم که انصافا همه امکانات و شرایط را برای آنها مهیا کردیم. اگر کمپ چین مشکل داشت چطور یک مربی ما در آن کمپ تمرین خود را ادامه داد و شاگردش مدال گرفت و یک مربی دیگر ترجیح داد در این کمپ تمرین نکند.

* گفته می گردد که همکاری با لیو به عنوان مربی تیم روئینگ مردان با نظر محسن شادی بوده است؟

- خیر . لیو را با نظر فدراسیون آوردیم. هیات رئیسه فدراسیون قایقرانی تصمیم گرفت و به همین دلیل به همراه یکی از اعضای هیات رئیسه به چین رفتیم و برای ادامه همکاری با وی صحبت کردیم. حتی اردوهای تیم پسران ما هم نزدیک به سه تا چهار ماه در چین و در کمپ لیو برگزار گردید.

* آیا محسن شادی می خواهد در این رشته ادامه دهد؟

- محسن شادی از ورزشکاران خوب ماست. خودش باید در این خصوص تصمیم بگیرد. ورزش حرفه ای شرایط خاصی را می طلبد و ورزشکار باید خود را با شرایط زندگی و ورزش حرفه ای وفق بدهد. وی می تواند تصمیم بگیرد که ادامه دهد و تا آنجایی که دلش بخواهد در این رشته پیش برود. فدراسیون قایقرانی متعلق به این ورزشکار بوده و خانه اوست و می تواند تصمیم بگیرد بماند یا برود.

* ما دو مربی خارجی در بخش روئینگ و آبهای آرام داشتیم؛ وضعیت همکاری آنها به چه شکلی است؟

- هم با آقای لیو و هم با شفر بعد از بازیهای آسیایی قطع همکاری کردیم. دلیل اش هم این بود که قرارداد ما با آنها تا بازیهای آسیایی بوده است و فعلا تصمیم خاصی برای ادامه همکاری با آنها نگرفته ایم.

* آیا از عملکرد این مربیان رضایت داشتید و می خواهید با آنها ادامه دهید یا روی گزینه مربیان داخلی فکر می کنید؟

- من از اول هم نظرم همکاری با مربی داخلی بود چون به حضور مربیان داخلی مان اعتقاد داشتم. ان شالله در زمینه های جدید با همین مربیان داخلی آغاز می کنیم و اگر تصمیم بر دریافت مشاور باشد با نظر همین نفرات و مربیان ایرانی تصمیم گرفته خواهد شد.

* در بحث کانوپولو آیا به تیم بانوان جوایزی داده خواهد شد. چرا که قهرمانی آنها نشان داد که اگر قرار باشد این رشته به بازیهای آسیایی اضافه گردد پتانسیل خوبی برای کسب مدال در این رقابتها خواهند داشت؟

- در بحث جوایز ورزشکاران قرار است موضوع را در هیات رئیسه مطرح کنیم. فدراسیون قبل از رفتن به جاکارتا امکانات لازم را برای این تیم مهیا کرد و کوشش شد تا به نحو احسن راهی این بازیها گردد بعد از این هم کوشش می گردد تا برای این نفرات امکانات رفاهی فراهم گردد.

* برخی اعضای تیم کانوپولوی بانوان نگران این هستند که ارزش مدال آنها دیده نگردد و اینکه شاید به آنها جایزه ای تعلق نگیرد؟

- نه جایزه می دهیم طبق روش فدراسیون و براساس نتایج و اتفاقاتی که در مسابقات آسیایی و دنیای رقم می خورد جوایزی به ورزشکاران و اعضای تیم می دهیم. بچه ها هم این را می دانند که این جوایز را خود فدراسیون متقبل می گردد. ما قبل از بازیها قولی ندادیم و هنوز هم در خصوص میزان و مبلغ آن قول نداده ایم. این جایزه فقط از سوی فدراسیون است که باید در هیات رئیسه مطرح گردد.

* مدتی است که قایقرانان کانوپولو با قایق های ساخت ایران تمرین می نمایند اما ظاهرا با وجود اینکه قایق ها را به اندونزی برده بودند کمیته برگزاری اجازه استفاده از آنها را به تیم نداده است. علت این مسئله چه بوده و باید برای حل مشکل این قایق ها و استفاده در مسابقات بین المللی چه کاری انجام داد؟

- بله درست است، کمیته برگزاری شرایط خودش را دارد و قایق هایی مورد تصویب آنها قرار دارند که توسط فدراسیون دنیای یا کارخانه مورد نظرشان تائید گردیده باشد. ما فراوری قایق ایرانی را آغاز نموده ایم و برای استفاده از آنها در آینده باید موضوع را دنبال کنیم تا مورد تائید فدراسیون دنیای قرار گیرد و به جد دنبال این مسئله هستیم.

* دو رشته اسلالوم و بادبانی نیز در این رقابتها حاضر بودند اما نتوانستند مدالی بگیرند از نتایج آنها راضی بودید؟

- ما از نتایج دو تیم اسلالوم و بادبانی راضی بودیم و از آنها انتظار کسب مدال نداشتیم. نتایج خوبی از طرف قایقرانان این دو رشته بدست آمد. بادبانی برای دومین بار در این بازیها بود و این بار دو نماینده جوان مازندرانی را راهی رقابتها کردیم و نتایج خوبی هم دریافتد.

* یکی از مسائل اساسی ما در ایران نبود پیست اسلالوم و روئینگ بود آیا به نظرتان اگر این مشکل حل می شد ما می توانستیم شاهد مدالها و نتایج بهتری از قایقرانان مان در بازیهای آسیایی باشیم؟

- نبود پیست صد در صد بر عملکرد ما تاثیر گذار است اما احداث آن کاری نیست که فدراسیون بتواند به تنهایی آن را انجام بدهد. این کار باید توسط وزارت ورزش و جوانان برنامه ریزی گردد و سایر ارگانهایی که در این بخش سهیم هستند نیز همکاری نمایند. در خصوص پیست روئینگ انزلی شرکت تجهیز مطالعات آن را انجام داده و جز طرح های اجرایی اصلی در آینده است که اگر سال جاری اعتبارات لازم برای آن تخصیص داده گردد ما در آینده ای نزدیک صاحب یک پیست خوب و استاندارد خواهیم شد.

* اگر این اتفاق نیافتد با توجه به شرایط اقتصادی حاکم این روزهای کشورمان تیم هایی مانند روئینگ به دلیل نبود پیست نمی توانند به اردوهای خارجی نیز بروند و در نهایت امکان دارد که از این بابت متضرر شوند؟

- اشاره خوبی داشتید با توجه به وضعیت اقتصادی که الان حاکم هست باید از همه ابزارها به نحو احسن استفاده کنیم. اگر ملاحظه کنید دختران ما که در این بازیها درخشیدند همه در پشت سد میانه و در داخل ایران تمرین کردند. درست است که پیست؛ استاندارد نیست ولی از حداقل امکانات حداکثر استفاده را کردند. لذا به خاطر نبود پیست در داخل کشور، برنامه ها را مختل نمی کنیم و کوشش می کنیم برنامه هایمان را به اجرا در بیاوریم. استفاده از میادین آبی به نحو احسن جزء برنامه های فدراسیون هست. اگر دقت کنید بچه هایی که مدال گرفته اند عمده آنها بالاخص دختران از ورزشکاران حاشیه دریای خزر نیستند بلکه در استان هایی هستند که از میادین آبی شان استفاده نموده اند. استعدادیابی شان در استانها انجام گردیده؛ تمرینات شان را در فضاهای آبی خودشان دنبال کردند و فدراسیون نیز بقیه امکانات همچون اردو، محل اردو، تغذیه، اسکان و امکانات را برای آنها فراهم کرد.

* پس از انتها بازیهای آسیایی برخی مربیان ایرانی گلایه کردند که دستمزد آنها بسیار پایین بوده به طوریکه حتی دستمزد برخی از ورزشکاران از دستمزد مربی بالاتر است؟ آیا یک چارچوب برای پرداخت حقوق به مربیان در قایقرانی وجود ندارد؟

- بله فرمایش آنها کاملا متین است واقعا دستمزدشان خیلی کم است. اگر میانگین نسبی بگیریم دستمزد آنها نسبت به مربیان خارجی بسیار کم است. بله حق دارند اما متاسفانه این مشکل وجود دارد. ما در مقایسه با امکاناتی که داریم و در شرایطی که خانواده قایقرانی یک خانواده پر جمعیت هست و حتی اردونشینان ما به 100 نفر می رسند کوشش می کنیم تا از امکانات مان نهایت استفاده را کنیم. اگر عزیزی در این خصوص انتقادی دارد بیاید فدراسیون تا با هم صحبت کنیم.

* بعد از انتها بازیهای آسیایی مهسا جاور گفت که قصد خداحافظی از این رشته را دارد. حتی بهناز مرادخانی مربی تیم روئینگ نیز در حاشیه همان بازیها از مربیگری تیم انصراف داد آیا فدراسیون کوشش می نماید تا این دو نفر به این رشته بازگردند یا از تجربیات آنها استفاده کند؟

- بله مطمئنا فدراسیون از تمام سرمایه های خود استفاده می نماید. همیشه کوشش ما این بوده که به نحو احسن از حضور چنین نیروهای با ارزشی استفاده کنیم و این برنامه را خواهیم داشت.

* و در آخر انتخابات قایقرانی چه زمانی خواهد بود و تکلیف برگزاری آن چه می گردد؟

- برگزاری انتخابات فدراسیون قایقرانی در اختیار ما نیست و در اختیار وزارت ورزش است و ما مطیع آنها خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ورزشکاران دخالتی در امور فنی نداشتند، نتایج بانوان راضی کننده بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزشکاران دخالتی در امور فنی نداشتند، نتایج بانوان راضی کننده بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید