خبرنگاران هند، نروژ، ایرلند و مکزیک عضو غیردائم شورای امنیت شدند

به گزارش باد صبا، نیویورک- خبرنگاران- هند، نروژ، ایرلند و مکزیک با رای اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مدت 2 سال به عضویت غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزیده شدند.

خبرنگاران هند، نروژ، ایرلند و مکزیک عضو غیردائم شورای امنیت شدند

رای گیری این انتخابات با توجه به همه گیری ویروس کرونا به شکل بی سابقه ای انجام شد به گونه ای که یک نفر از هر نمایندگی می توانست در سالن مجمع عمومی سازمان ملل متحد حاضر گردد و به داوطلبان این انتخابات رای دهد.

از این رو، دیپلمات های کشورهای مختلف در صف طولانی قرار گرفتند تا حضور همزمان آنها موجب شلوغی در سالن مجمع نگردد.

آنها آرای خود را به سه صندوق انداختند که یکی از آنها برای انتخاب رئیس هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود، دیگری برای انتخاب اعضای غیردائم شورای امنیت برای سال های 2021 و 2022 و صندوق سوم هم برای انتخاب اعضای شورای مالی اجتماعی سازمان ملل متحد بود.

بر اساس نتیجه منتشر شده، از مجموع 192 رای ماخوذه برای گروه الف از کشورهای آسیا و پاسفیک، هند توانست با 184 رای حد نصاب لازم را برای حضور در شورای امنیت به دست آورد.

اما کنیا با 113 رای و جیبوتی با 78 رای به دلیل اینکه حد نصاب لازم 128 رای را کسب نکردند، باید بار دیگر در روز پنج شنبه به رقابت بپردازند.

در گروه ب که شامل کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب است، مکزیک با 187 رای، دیگر کرسی شورای امنیت را از آن خود کرد.

برای گروه سوم یعنی اروپای غربی و دیگر کشورها، رقابت بین نروژ، ایرلند و کانادا شکل گرفته بود که در نهایت نروژ با 130 رای و ایرلند با 128 رای، 2 کرسی مربوطه در شورای امنیت را به دست آوردند.

کانادا هم با 108 رای نتوانست حد نصاب 128 رای را به دست آورد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد 15 عضو دارد که 10 عضو آن را اعضای غیر دائم تشکیل می دهند. این اعضا به مدت 2 سال با رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب می شوند به گونه ای که برای هر سال، نیمی از آنها برگزیده می شوند.

به این ترتیب با خاتمه یافتن سال 2020 میلادی، عضویت بلژیک،جمهوری دومنیکن، آلمان، اندونزی و آفریقای جنوبی هم به خاتمه می رسد و اعضای جدید در کنار استونی، نیجر، سنت وینسنت و گرنادین، تونس و ویتنام، 10 عضو غیر دائم را برای سال 2021 میلادی تشکیل خواهند داد.

روسیه، چین، انلگیس، آمریکا و فرانسه هم پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و دارای حق وتو هستند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران هند، نروژ، ایرلند و مکزیک عضو غیردائم شورای امنیت شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران هند، نروژ، ایرلند و مکزیک عضو غیردائم شورای امنیت شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید