هوندا با 3 خودروی مفهومی و یک شاسی بلند روی خودروهای الکتریکی تمرکز می نماید

به گزارش باد صبا، هوندا در سال های گذشته با عرضه خودروی شهری هوندا ای (Honda e) که البته برای بازار بسیار گران قیمت بود، گامی قاطع به سمت خودروهای الکتریکی برداشت و با ویژگی های پیشرفته خود شگفتی ساز شد اما این تنها شروع کوشش این خودروساز برای الکتریکی شدن بود و اکنون از سه طرح مفهومی و یک خودروی تولیدی رونمایی نموده است که آینده الکتریکی هوندا را نشان می دهند.

هوندا با 3 خودروی مفهومی و یک شاسی بلند روی خودروهای الکتریکی تمرکز می نماید

کشور چین حالا به میدان جنگ میان خودروسازان برای کارخانجات فراوری و بعلاوه آزمایشگاهی پیچیده برای توسعه خودروهای الکتریکی و دیگر فناوری های پیشرفته تبدیل شده است. در نتیجه مانند بسیاری از برندهای دیگر، هوندا هم تأسیساتی در چین ایجاد نموده است؛ ازجمله شرکت سرمایه گذاری فناوری هوندا، شرکت خودروسازی گوانگچی هوندا و شرکت خودروسازی دانگ فنگ هوندا که به طور مشترک استراتژی الکتریکی شدن هوندا چین را ارائه نموده اند.

اکنون برای آغاز، این گروه برند ای:ان (e:N) را نه با یک، بلکه با پنج وسیله نقلیه معرفی کرد. در حالی که سه نمونه از این ارائه ها، خودروهای مفهومی هستند، مدل چهارم یک شاسی بلند فراوریی است که در دو نسخه ساخته شده است.

این خودروساز ژاپنی بعلاوه معماری e:N را به نمایش گذاشت که چیزی بیش از یک پلتفرم با فاصله محورهای مختلف محسوب می گردد و برای کاربردهای مختلف با پیشرانه ها، قاب ها و بسته های باتری های مختلف سازگار شده است.

این مجموعه با پلتفرم دیفرانسیل جلو با نام e:N معماری F آغاز می گردد که به خودروهای سایز کوچک و میانه اختصاص دارد، اما در کنار خودروهای سدان و هاچ بک شامل خودروهای شاسی بلند هم می گردد.

کسانی که از یک خودروی الکتریکی بیشتر از گذر عادی در شهر و اطراف آن می خواهند هم e:N با معماری W را در اختیار خواهند داشت که در نسخه های دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ محرک در دسترس خواهد بود. این پلتفرم بعلاوه نخستین پلتفرمی است که وارد خط مونتاژ تازهترین شاسی بلند هوندا یعنی e:NP1 می گردد که در آوریل طرح مفهومی آن نمایش یافت و نمایشگاه خودروی گوانگ ژو به عنوان خودروی فراوریی رونمایی شد. پکیج باتری این پلتفرم با ظرفیت و چگالی بالا نصب خواهد شد که استقامت فوق العاده طولانی را تضمین می نماید و اضطراب برد را از بین می برد.

یکی گام مهم دیگر برای حرکت در جهت آینده، واحد اطلاعات و تفریح خودرو بر پایه سیستم عامل e:N است. این واحد یک رویکرد تازه برای اتصال خودرو و انسان با یاری هوش مصنوعی ارائه می دهد که از راننده خود یاد می گیرد و پس از مدتی اطلاعات مفیدی مانند جهتهای هوشمند، مالی یا در صورت احتیاج نزدیک ترین جهت شارژ را ارائه می دهد. بدین ترتیب این واحد هوشمند، میخواهد بیشتر از یک نمایشگر لمسی صرف روی داشبورد برای پخش موسیقی و مکالمه با تلفن همراه باشد.

از سویی سیستم عامل e:N ویژگی های هوندا سنسینگ (Honda Sensing) و هوندا کانکت 3.0 (Honda Connect 3.0) را با هم ترکیب می نماید و هدف آن کاهش و به ویژه پرهیز از هر گونه تصادف است. این موضوع مطمئنا مدتی طول می کشد و این خودروساز سال 2050 را برای صفر کردن تلفات تصادفات ترافیکی با این سیستم هدف گذاری نموده است. در حالی که این زمان طولانی به نظر می رسد، اما باید درنظر داشته باشیم که هوندا هرگز برای عرضه مدل های خود در بازار عجله ننموده و هیچ وقت زود نتیجه نگرفته است.

در نمایشگاه خودروی گوانگ ژو این خودروساز بعلاوه سه خودروی مفهومی با ظاهر منحصربه فرد شامل e:N کوپه، e:N شاسی بلند و e:N جی تی (GT) را معرفی کرد. به نظر می رسد که هر سه خودرو با با ظرافت تمام قلم زنی شده اند. البته این طرح های مفهومی که به آن ها لو-رز هوندا (Lo-res Hondas) هم گفته می گردد، شکل آن ها نهایی نیست و نگاهی برای جذب مشتریان بالقوه به شمار می فرایند.

هوندا زبان طراحی این سه خودروی مفهومی را طراحی ای:ان (e:N Design) نامگذاری نموده است که شاید خیلی یکپارچه نباشند اما به لطف نوار نوری U شکل وارونه که شکل چندضلعی سپر جلو را دربر گرفته است، رابطه ای خاص میان این سه خودرو شکل می گیرد.

علاوه بر این، فرورفتگی های مثلثی و جلوپنجره ذوزنقه پایینی که برای خنک کردن باتری ها لازنم است، به خودروساز آزادی بیان بیشتری در طراحی می دهد. با نگاه به ظاهر خودروهای فراوریی e:NS و e:NP که JDM-spec Vezel هستند، احتمالا نسخه های نهایی، پنل های بدنه گرد خواهند داشت.

SUV سری e:N هم یک خودروی مفهومی شاسی بلند بر پایه کراس اوور قبلی یعنی e:NP نیست و در حالی که اولی بر پایه پلتفرم e:N معماری W ساخته می گردد، دومی روی پلتفرم F توسعه می یابد و این یعنی نخستین خودروی فراوریی هوندا e:N دارای سیستم دیفرانسیل جلو با یک موتور در زیر کاپوت خواهد بود.

به علت قوانین ایمنی، لبه های تیز و باله های شفاف جلویی آن قابل فراوری نیستند. همین امر درباره همتایان آن یعنی GT و کوپه هم صدق می نماید. مطمئنا همه آن ها می توانند تا 5 مسافر را حمل نمایند اما ظاهر آن ها به این شکل نخواهد بود. بعلاوه تعیین نیست که این خودروها، اتوماتیک هم خواهند بود یا نه اما به احتمال زیاد باید مانند سیستمی که در سری پرچم داران JDM Honda Legend نصب شده و برای استفاده در ژاپن تأیید شده است، سیستم خودران سطح 3 را دریافت نمایند.

در هر حال باید حداقل دو سال منتظر بمانیم و انتظار تغییرات خودروهای فراوریی نسبت به طرح های مفهومی را داشته باشیم زیرا طبق اعلام هوندا این مدل ها از سال 2022 در خط مونتاژ خواهند بود. طبق برنامه ریزی این خودروساز در بازار کشورهای پیشرفته، از جمله چین، فروش خودروهای الکتریکی خالص و پیل سوختی هوندا خودروها تا سال 2030 به 40 درصد و تا سال 2035 به 80 درصد خواهد رسید و سال 2040 برای الکتریکی شدن کل فروش هدف گذاری شده است.

این فقط یک فصل تازه برای خودروساز ژاپنی در برنامه الکتریکی شدن خود است. این کار با بازار چین آغاز شده است، اما به زودی در آمریکا و دیگر نقاط دنیا هم شاهد تغییرات مشابهی از هوندا خواهیم بود. هرچند متأسفانه اغلب کشورها چارچوب قانونی برای فروش و استفاده از این وسایل نقلیه با سیستم خودران سطح 3 در جاده ها را ندارند و در حال حاضر تنها مرسدس بنز تأییدیه بین المللی را برای سیستم درایو پایلوت (Drive Pilot) خود دریافت نموده است.

عکس ها: طرح های مفهومی خودروهای الکتریکی e:N هوندا

Credit: Honda

منبع: Auto Evolution

منبع: دیجیکالا مگ

به "هوندا با 3 خودروی مفهومی و یک شاسی بلند روی خودروهای الکتریکی تمرکز می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوندا با 3 خودروی مفهومی و یک شاسی بلند روی خودروهای الکتریکی تمرکز می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید