نجات حیات وحش در آفریقا

به گزارش باد صبا، ایده و اجرای پارک های آفریقایی در سال 2017 و با هدف حفاظت از منطقه ها آسیب پذیر و ضعیف این قاره از نظر حیات وحش انجام شد. این پارک ها به وسیله دولت های هر کشور اداره و مدیریت شده و این شرایط دست کم به اندازه 25 سال ادامه خواهد داشت و هدف آن ها این است که این کشورها را از نظر اکوسیستم، اجتماع و اقتصاد تقویت نمایند. با خبرنگاران همراه باشید و از این پارک ها بیشتر بدانید:

نجات حیات وحش در آفریقا

امروزه و با مدد گرفتن از یاری های خیرخواهانه، دولت ها و سازمان های غیر دولتی (NGO) ، سازمان غیرانتفاعی آفریقای جنوبی پیروز به تاسیس 10 پارک حفاظت شده در این قاره شده است که در کشورهای جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، کنگو، جمهوری دموکراتیک کنگو، مالاوی، رواندا و زامبیا قرار دارند.

در مجموع این پارک های آفریقایی مساحتی بالغ بر 60 هزار کیلومتر مربع را شامل شده و از محیط زیست و حیوانات آن حمایت نموده و پیروز به دستیابی به نتایج ارزشمندی شده اند.

در زامبیا، پارک آفریقایی پیروز به بازسازی پارک ملی لیوا (Liuwa) در منطقه ها دور افتاده شد. این پارک اگر چه ناشناخته محسوب می گردد اما دومین پارک بزرگ زیستگاه حیوانات مهاجر یالدار محسوب می گردد. بر اثر اقدامات اجرا شده، تعداد حیوانات ساکن این منطقه طی مدت زمانی نسبتا کوتاه ، سه برابر شده و از 15 هزار جانور به 45 هزار جانور افزایش پیدا کرد.

در تالاب های شرق زامبیا نیز با حفاظت از نوعی پرنده مرموز به نام لک لک نیل (shoebill) که بی شباهت به جانوران ماقبل تاریخ نیست، این جانور از انقراض نجات پیدا نموده است. در پارک ملی آکاگرا (Akagera) رواندا که جمعیت جانوران آن به علت شکار و کشتار های هولناک، به شدت تحلیل رفته بود؛ پارک های آفریقایی پیروز به افزایش زیاد جمعیت جانوران فوق شدند. در این پارک، بازگرداندن کرگدن در اولویت قرار داشته و با احیای این جانور در رواندا مجددا این پارک میزبان 5 جانور بزرگ و مشهور آفریقایی خواهد شد که به Big Five معروفیت داشته و شامل شیر، پلنگ، فیل، کرگدن و بوفالو می گردد.

در این جهت چالش ها و تراژدی های متعددی وجود دارد. پارک های آفریقایی باید با گروه های تبهکار سازماندهی شده که در قالب گروه های حرفه ای فعالیت می نمایند با ایجاد گروه های گشت شبه نظامی به مبارزه بعضیزد و از فیل ها محافظت می نماید. متاسفانه در این راه بعضی از نگهبانان و محیط بانان جان خود را از دست داده اند. برای نمونه در کشور چاد شش دیده بان حیات وحش در هنگام عبادت صبح گاهی خود به وسیله شکارچیان غیر قانونی به طرز فجیعی کشته شدند. در سال 2003 نخستین پروژه پارک های آفریقایی در مالاوی با عنوان پناهگاه حیات وحش Majete در جنوب این کشور شروع به کار کرد. امروزه فعالیت های این پارک بسیار پیروزیت آمیز بوده و آن ها توانستند بسیاری از جانوران این منطقه را دوباره به محیط زیست بازگردانند.

منبع: الی گشت

به "نجات حیات وحش در آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نجات حیات وحش در آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید