میرمحمدصادقی: اتکای بیشتر به نظرات کارشناسان مسائل قوانین را کم می نماید

به گزارش باد صبا، یک حقوقدان تاکید نمود که در تهیه قوانین باید از نظرات کارشناسان و متخصصان بیشتر استفاده کرد.

میرمحمدصادقی: اتکای بیشتر به نظرات کارشناسان مسائل قوانین را کم می نماید

حسین میرمحمدصادقی در گفت وگو با باد صبا در رابطه با نحوه عملکرد مجلس در حوزه قانونگذاری اظهار کرد: این موضوع که در هر کاری ممکن است ضعف وجود داشته باشد را نمی گردد کتمان کرد، از جمله در مساله قانونگذاری یا فرآیند قانونگذاری یا محتوای قوانین در مجلس. بدیهی است که در این زمینه تا به حد ایده آل رسیدن راهی دراز در پیش داریم و اکنون نمی گردد وضعیت ایده آل را متصور بود.

وی ادامه داد: برخی مواقع تغییرات یا اصلاحاتی که در قوانین اعمال می گردد، اجتناب ناپذیر است و ممکن است بعضا شرایط خاصی حاصل گردد یا در حیطه عمل ضروری است که قانون به اجرا گذاشته گردد و مسایل و مسائل شان معین گردد؛ لذا برخی از قوانین عمدتا ساخته و پرداخته مجلس نیست یا لایحه قضایی هستند که دستگاه قضایی تنظیم نموده یا دولت به عنوان لایحه آن را ارائه نموده است.

وی توضیح داد: در معاونت قوانین کوشش می گردد اگر پیش نویس هایی مطرح می گردد به کمیسیون های مربوطه ارسال گردد و در صورت احتیاج به بیش از یک کمیسیون ارسال گردد تا نظرات مختلف جمع آوری گردد و بعد از آن گزارشی که کمیسیون ها می دهند مورد آنالیز قرار می گیرد و نهایتا در صحن مجلس تصویب می گردد ولی به دلیل این که در صحن مجلس نمایندگان هر کدام مستقل اند و رای خود را دارند ممکن است در برخی مواقع دقت لازم صورت نگیرد و برخی مواقع هم جزو طبیعت کار است که قانون بعد از تصویب و به مرحله اجرا گذاشتن، تازه خلاءهایش نمایان می گردد؛ لذا باید کوشش کرد که این موارد و اشکالات هر چه کمتر گردد و یا حتی به صفر برسد.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مواردی که به وسیله نمایندگان طرحی مطرح می گردد، کوشش می کنیم هم در کمیسیون ها از برخی نظرات متخصصین استفاده کنیم و هم کوشش می کنیم که در معاونت قوانین نظرات مان را ارایه کنیم و حتی نظرات مان را در صحن مجلس راجع به طرح و لایحه ای که مطرح شده بگوییم.

وی تاکید نمود: در تهیه قوانین باید از نظرات کارشناسان و متخصصان بیشتر استفاده کنیم و سعی می کنیم که اکثر طرح ها و لوایح به افرادی که متخصص اند ارسال و نظرات شان جمع گردد و بر اساس آن نظرات قوانین تصویب گردد؛ لذا به نظرم اتکای بیشتر به نظرات کارشناسان بسیار اهمیت دارد و می تواند بسیاری از مسائل در قوانین را کم کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "میرمحمدصادقی: اتکای بیشتر به نظرات کارشناسان مسائل قوانین را کم می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میرمحمدصادقی: اتکای بیشتر به نظرات کارشناسان مسائل قوانین را کم می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید