رنگ قرمز چه تاثیری بر احساسات ما دارد؟

به گزارش باد صبا، رنگ قرمز در روانشناسی قوی ترین احساسات را با خود به همراه دارد. این احساسات هم مثبت و هم منفی هستند و از قدرت تحریک کنندگی بالایی در هر دو زمین برخوردار است. در حالی که رنگ های سرد، مثل سبز و آبی، به طور کلی صلح آمیز و آرامش بخش در نظر گرفته می شوند، قرمز گرم ترین و متناقض ترین رنگ از نظر احساسات در بین تمام رنگ ها شناخته می گردد.

رنگ قرمز چه تاثیری بر احساسات ما دارد؟

رنگ قرمز بیشتر از هر رنگ دیگری یادآور احساسات متضادی مثل عشق و اشتیاق از یک طرف و قدرت و خشم از طرف دیگر است. در این مطلب از باد صبا مگ قرار است به آنالیز جنبه های روانی مختلف این رنگ آتشین بپردازیم.

نشان دهنده خطر و هشدار است

این رنگ به علت طول موج بلندی که دارد یکی از قابل مشاهده ترین رنگ ها بعد از زرد است و می تواند به سرعت باعث جلب توجه مردم گردد. به همین علت اغلب از این رنگ برای هشدار دادن درباره خطرات قریب الوقوع استفاده می گردد. نمونه هایی از این استفاده را در چراغ آژیرها، ماشین ها آتش نشانی و چراغ قرمز هدایت می بینیم.

بعلاوه این رنگ برای انتقال پیام خطر هم در گفت وگوها استفاده می گردد. مثلا خط قرمز گذاشتن برای روابط یکی از عمومی ترین استفاده ها از این رنگ در گفت وگوها است. قرمز بودن خون و یادآوری خشونت و خطر باعث شده از این رنگ برای نشانه گذاری حیوانات خطرناک و گیاهان یا خوراکی های سمی هم استفاده گردد.

باعث تحریک هیجان و انرژی می گردد

مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض رنگ قرمز یا پوشیدن لباسی به این رنگ می تواند باعث بروز اثرات فیزیکی زیر گردد که به طور طبیعی باعث افزایش سطح انرژی شما می گردد:

  • افزایش فشار خون
  • افزایش متابولیسم
  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش تعداد تنفس

علت محبوبیت آن در رستوران ها همین تاثیری است که بر متابولیسم می گذارد. وقتی شما این رنگ را می بینید اشتهایتان زیاد می گردد، در نتیجه غذای بیشتری سفارش می دهید و این برترین اتفاق برای یک رستوران است.

با خشم و پرخاشگری همراه است

در سراسر دنیا و تمام فرهنگ ها، مردم به صورت شهودی این رنگ را با خشم مرتبط می دانند. این موضوع می تواند به علت تغییر رنگ طبیعی صورت به قرمز در زمان عصبانیت ارتباط داشته باشد. بعلاوه قرمز بودن رنگ خون هم می تواند یکی از مهم ترین دلایل ایحاد این ارتباط باشد.

با تسلط و پیروزی همراه است

این رنگ فقط بر احساسات تاثیر نمی گذارد و می تواند باعث تسلط شما به موضوعات و برنده شدن تان در هر مسابقه ای باشد. در المپیک 2004 آتن به صورت تصادفی به شرکت نمایندگان در چهار رشته بوکس، کشتی یونانی - رومی، کشتی آزاد و تکواندو لباس قرمز و آبی داده شد. هر چهار مسابقه تیمی برنده شد که لباس قرمز پوشیده بود.

اینطور تصور می گردد که این نتایج با ایجاد احساس تسلط ناشی از پوشیدن این رنگ در ارتباط است. ورزشکاران با پوشیدن لباس هایی به این رنگ می توانند تهاجمی تر، مسلط تر و حرفه ای تر عمل نمایند و در نتیجه در رقابت ها پیروز شوند.

نماد عشق و شور و شوق است

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم این رنگ فقط با احساسات منففی مثثل خطر و پرخاشگری همراه نیست، بلکه نشانه عشق و شور و شوق هم هست. پس عجیب نیست اگر می بینیم افرادی که لباس هایی به این رنگ می پوشند همواره مورد توجه دیگران قرار می گیرند.

در مطالعه ای که در سال 2008 روی گروهی از آقایان انجام شد، محققان به گروهی عکس یک خانم با پیراهن قرمز و به گروهی دیگر عکس همان خانم با پیراهن آبی را نشان دادند و از آن ها خواستند مقدار جذابیت او را اعلام نمایند. نتایج نشان داد جذابیت آن خانم برای شرکت نمایندگان وقتی لباس قرمز پوشیده است بسیار بیشتر از وقتی است که لباس آبی به تن دارد.

با قدرت ارتباط مستقیم دارد

این رنگ می تواند نشان دهنده قدرت هم باشد. اگر کمی دقت کنید می بینید که سران قدرتمند کشورها معمولا در مراسم رسمی و جمعی از کروات قرمز استفاده می نمایند. فرش قرمز یکی دیگر از استفاده های رنگ قرمز برای نشان دادن قدرت است. کارشناسان اعتقاد دارند جلب توجه زیادی که با این رنگ ایجاد می گردد می تواند علت القای احساس قدرت و اهمیت به وسیله آن باشد.

مرور کلی

تاثیر این رنگ مثل هر موضوع دیگری، به تجربیات گذشته افراد وابسته است. ممکن است این رنگ برای برخی یادآور انرژی و تفریح باشد و برای برخی دیگر نشانه خشونت، پس برای استفاده از این رنگ ابتدا احساسات خود را در نظر بگیرید و سپس به جنبه روانشناسی آن توجه کنید.

منبع: VeryWellMind

منبع: دیجیکالا مگ

به "رنگ قرمز چه تاثیری بر احساسات ما دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ قرمز چه تاثیری بر احساسات ما دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید