تعلیق صادرات مواد اتمی آمریکایی به چین

به گزارش باد صبا، نهاد قانون گذار در حوزه انرژی اتمی آمریکا فروش بعضی مواد اتمی را به چین متوقف کرد.

تعلیق صادرات مواد اتمی آمریکایی به چین

به گزارش گروه بین الملل باد صبا به نقل از خبرگزاری رویترز، طبق اعلام نهاد قانون گذار در حوزه انرژی اتمی آمریکا فروش مواد رادیواکتیو شامل ایزوتوپ های هیدروژن به بهانه منافع امنیت ملی به بزرگترین شرکت اتمی دولتی چین متوقف شد.

براین اساس، ارسال مواد رادیواکتیو و ایزوتوپ هیدروژن مورد استفاده در راکتور های بزرگترین شرکت اتمی دولتی چین (CGN) (سی جی اِن که در آگوست 2019 به علت کوشش برای دستیابی به فناوری و مواد پیشرفته از آمریکا در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفته بود) از سوی دولت آمریکا متوقف شد.

طبق اعلام کمیسیون تنظیم مقررات اتمی در فرمان مورخ 27 سپتامبر، کاخ سفید تشخیص داده است که این توقف برای پیشبرد منافع امنیت ملی آمریکا و همنین تقویت دفاع و امنیت مشترک آمریکا مطابق با قانون انرژی اتمی 1954، امری ضروری و لازم الاجراست و تعلیق صادرات شامل مواد رادیواکتیو و دوتریوم (دوتریوم یک ایزوتوپ غیر رادیواکتیو از عنصر هیدروژن است که در راکتور های شکافت آب سنگین در نیروگاه های هسته ای استفاده می گردد) به شرکت سی جی اِن، شرکت های تابعه یا نهاد های مرتبط می گردد.

قانون تازه آمریکا در ادامه سیاست های دولت قبل به ریاست ترامپ در سال 2018 مبنی بر ارسال فناوری اتمی صلح آمیز به چین بمنظور جلوگیری از استفاده از آن برای اهداف نظامی یا دیگر اهداف غیرمجاز، عمل نموده و کنترل های اعمال شده را تشدید خواهد نمود.

چندی پیش، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو که در کوشش است با فشار آوردن بر روی چین، این کشور را وارد مذاکرات محدودیت تسلیحات اتمی کند، در اظهاراتی بدون اشاره به اسامی دارندگان زرادخانه های اتمی در دنیا همانند آمریکا تاکید نمود: در زمینه کنترل تسلیحاتی، پکن باید کاملاً مسئولانه رفتار کند.

در این راستا اضافه کرد: در صورت محدودیت کاهش تعداد سلاح های اتمی و بعلاوه افزایش شفاف سازی در این زمینه از سوی چین، مزایای آن نصیب این کشور خواهد شد.

استولتنبرگ با بیان اینکه چین به موضوع توسعه زرادخانه اتمی خود آن هم بدون هیچگونه محدودیتی ادامه می دهد اضافه کرد: این کشور در حال ساخت تعداد بسیاری سیلو های موشکی است که سبب افزایش توانایی اتمی این کشور به اندازه قابل توجهی خواهد شد و از سوی دیگر اینکه همه این اتفاقات بدون هیچ محدودیت و شفاف پذیری رخ می دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تعلیق صادرات مواد اتمی آمریکایی به چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعلیق صادرات مواد اتمی آمریکایی به چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید