تبدیل شرایط پرستاران شرکتی به کجا رسید؟

به گزارش باد صبا، تهران (پانا) - طبق آمار بیش از 2200 پرستار شرکتی و حدود 9960 پرستار قرار دادی بالای 10 سال سابقه در نظام سلامت کشور مشغول به فعالیت هستند که سال هاست در انتظار تبدیل شرایط خود قرار دارند و بلاتکلیفی آنان همچنان ادامه دارد.

تبدیل شرایط پرستاران شرکتی به کجا رسید؟

محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار در گفت وگو با پانا با اشاره به شرایط پرستاران شرکتی اظهار کرد: قبل از سال 92 موضوع تبدیل شرایط پرستاران شرکتی مطرح بود اما از سال 92 که دولت یازدهم فعالیت خود را شروع کرد، شرکتی تحت عنوان آوای سلامت تشکیل شد که در ظاهر شرکتی غیردولتی بود اما در عمل مدیران وزارت بهداشت از جمله معاونت وقت پرستاری عضو هیات مدیره آن بودند که در واقع هیچ اتفاقی برای تبدیل شرایط پرستاران شرکتی نیفتاد.

دبیرکل خانه پرستار با تاکید بر اینکه پرستار شرکتی، نهایت بهره کشی از پرستار است و منجر به قراردادهای ناایمن می گردد، گفت: تنها تفاوتی که پرستاران شرکتی در بیمارستان های خصوصی و دولتی دارند این است که پرستار در بیمارستان خصوصی یا یک کارفرما سر و کار دارد اما در بیمارستان دولتی با چندین کارفرما سر و کار دارد. شرکت هایی که پرستاران را معرفی می نمایند، خارج از محیط بیمارستان هستند و اگر مسئله ای پیش آید هم بیمارستان از بار مسئولیت شانه خالی می نماید و هم آن شرکت مربوطه.

وی توضیح داد: بنابراین می توان گفت، ایجاد پرستار شرکتی بزرگترین ضربه به مردم و جامعه پرستاری بود که مسئولان وقت ایجاد کردند و به صورت خزنده از سال 92 تا به امروز، پرستاران شرکتی به جای پرستارانی که بازنشست می شدند، جایگزین شدند. از طرفی طرح پرستاران 89 روزه نیز ضربه دیگری به جامعه پرستاری بود که اوج استثمار پرستار است زیرا با کمترین دریافتی و کمترین مرخصی مشغول به فعالیت هستند.

شریفی مقدم در ادامه با بیان اینکه مسائل پرستاران شرکتی نشان می دهد که کیفیت خدمات پرستاری در اولویت نیست، گفت: اکنون نیز در پیک های کرونا، پرستاران 89 روزه به خدمت گرفته می شوند و بعد از آن مهلت فعالیتشان تمام می گردد. این یعنی پرستار امنیت شغلی ندارد در حالی که حتما باید امنیت شغلی داشته باشد تا کیفیت خدمات رسانی بهتر گردد و این مساله در جهان اهمیت دارد اما در کشور ما مورد بی توجهی قرار گرفته است.

ایجاد پرستار شرکتی بزرگترین ضربه به مردم و جامعه پرستاری بود که مسئولان وقت ایجاد کردند و به صورت خزنده از سال 92 تا به امروز، پرستاران شرکتی به جای پرستارانی که بازنشست می شدند، جایگزین شدند

دبیرکل خانه پرستار تاکید نمود: استخدام پرستاران باید انجام گردد. در 8 سال گذشته تعداد زیادی استخدام نشدند. این یعنی که فقط پرستار شرکتی جذب شده است.

وی درباره تبدیل شرایط پرستاران شرکتی در دولت سیزدهم نیز گفت: اواخر دولت قبل بحث تبدیل شرایط پرستاران مطرح شد. دولت فعلی هم در مصاحبه هایی که وزیر بهداشت نموده و مجلس پیگیر است، تبدیل شرایط پرستاران در قالب طرح مطرح شده است و هم اکنون در اختیار مجلس است اما اینکه بگوییم گام عملی برای برداشتن مسائل پرستاری برداشته شده، هنوز محقق نشده است و امیدواریم که اتفاقات خوبی رقم بخورد و وعده ها عملیاتی گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "تبدیل شرایط پرستاران شرکتی به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل شرایط پرستاران شرکتی به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید