تأثیر رشد اقتصاد دیجیتال بر کسب و کارها

به گزارش باد صبا به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، ما در عصر اقتصاد دیجیتال قرار داریم و توجه به این مسئله که شرکت ها و کسب و کارها چگونه تحت تأثیر رشد و توسعه آن قرار می گیرند از اهمیت زیادی برخوردار است. هرچه قدر دانسته ها در خصوص اقتصاد دیجیتال بیشتر باشد راه های کشف توسعه کسب و کارها افزایش می یابد و شرکت ها می توانند از این مرز برای دستیابی به مشتریان بالقوه بیشتری استفاده نموده، تجربه مشتریان خود را افزایش داده و داده های مهم را جمع آوری نمایند.

تأثیر رشد اقتصاد دیجیتال بر کسب و کارها

اقتصاد دیجیتال چیست و چگونه کار می نماید؟

اقتصاد دیجیتال به شیوه ای انقلابی اشاره دارد که در آن عموم مردم و کسب و کارها در تعامل و مشارکت در معاملات آنلاین قرار دارند. همزمان با افزایش محبوبیت و توسعه اینترنت، مشاغل نیز به دنیای آنلاین به عنوان راهی برای دستیابی به شناخت برند و تثبیت جایگاه خود در صنایع روی آوردند. مصرف نمایندگان نیز به اینترنت به عنوان راهی برای تحقیق در خصوص محصولات، تصمیم گیری و خرید مایحتاج خود بدون احتیاج به تعاملات رو در رو، روی آوردند. این روزها هر مصرف نماینده ای می تواند از اینترنت برای تحقیق در خصوص تفاوت های بین دو مدل خودرو، پرسیدن سوالات تخصصی، راه اندازی تأمین مالی و خرید خودروی مورد نظر، بدون خروج از خانه، استفاده کند.

اهمیت اقتصاد دیجیتال

دستیابی به تجربه الگوی رفتاری مشتریان در زمان ارائه خدمات، ارتباطات و اطلاعات یک برند تجاری برای صاحبان مشاغل اهمیت زیادی دارد. مشاغلی که از اقتصاد دیجیتال استفاده می نمایند می توانند به راحتی به تجربیات رفتاری مشتریان بالقوه و جاری خود دست یابند و از این طریق رشد و موفقیت بیشتری را کسب نمایند.

درواقع می توان گفت که برای دستیابی به جمع آوری داده های بزرگ و اهداف فروش و بازاریابی، استفاده از اقتصاد دیجیتال امری ضروری است. این مقاله به آنالیز موضوعات زیر می پردازد:

1- راه های آسان برای تعامل هرچه بهتر مشاغل با مشتریان

2- فشار به مشاغل برای اختراع محصولات و خدمات نو

3- ایجاد فرآیندهای کارا و ارزان از نظر زمان برای ارائه خدمات، تعامل و فروش به مشتریان

اقتصاد دیجیتال همزمان با برقراری پیوند با زندگی مشتریان، تأثیر زیادی نیز بر تکنیک ها و استراتژی های خدمات، فروش و عملیات کسب و کارها دارد.

مقدار گیری تأثیر اقتصاد دیجیتال

دفتر تجزیه و تحلیل مالی ایالات متحده برآوردهایی را در خصوص اینکه چگونه اقتصاد دیجیتال با اقتصاد فدرال منطبق می گردد محاسبه نموده است. بر اساس گزارش این دفتر، ارزش واقعی اقتصاد دیجیتال از سال 1998 تا 2017 به طور میانه سالانه 9.9 درصد رشد داشته است. این تخمین ها بعلاوه ادعا می نماید که اقتصاد دیجیتال حدود 5.9 درصد از فراوری ناخالص داخلی در سال 1997 را به خود اختصاص داده است که این رقم در سال 2017 به 6.9 درصد افزایش یافته است.

این روندهای صعودی نشان دهنده رشد و توسعه فروش و خدمات آنلاین است. سازمان همکاری و توسعه مالی بعدها ابزار بهتری را برای مقدار گیری رشد اقتصاد دیجیتال ایجاد کرد. کشورهای سراسر دنیا با این دستورالعمل ها و روش شناسی های دنیای می توانند به طور قطع نحوه رشد اقتصاد دیجیتال را به خصوص در زمینه های خاص، بهتر و دقیق تر بسنجند. این مقدار گیری ها به دولت ها این امکان را می دهد که مقررات مناسب تری داشته باشند و اطلاعاتی را که کسب و کارها برای ادامه نوآوری و توسعه آنلاین احتیاج دارند در اختیار آنها قرار دهند.

تأثیر اقتصاد دیجیتال بر تجارت الکترونیک

همزمان با رشد اقتصاد دیجیتال، خرده فروشی های تجارت الکترونیک و ارائه خدمات دیجیتال در بسیاری از صنایع توسعه یافته است. امروزه کسب و کارها برای بازاریابی برند خود، ارائه اطلاعات و انجام معاملات به اینترنت تکیه دارند.

خدمات تجارت اشتراکی که نرم افزار یا سایر خدمات آنلاین را به وسیله یک پلت فرم تجارت دیجیتال ارائه می دهند، روشی محبوب برای جذب مشتریان به وسیله سایت های تجارت الکترونیک هستند.

اختراع سرویس ابری اس ای ای اس (Saas (software as a service)) که در آن نرم افزار و اطلاعات مربوط به آن به طور کامل و یکپارچه روی ابر مستقر شده اند و دسترسی کاربران به نرم افزار با یاری یک مرورگر وب امکان پذیر است، برای کسب و کارهایی که در پی عبور از سیستم های قدیمی و بهره مندی از کارایی و صرفه جویی های مرتبط با فناوری مدرن هستند، یک موهبت بوده است. سایت های اختصاصی تجارت الکترونیک باید از میان انبوه کسب و کارهایی که برای جلب توجه مصرف نمایندگان آنلاین رقابت می نمایند، متمایز باشند. در واقع کسب و کارهای تجارت دیجیتال مجبور به اتخاذ روش ها و محصولات نوآورانه تری برای جذب مشتریان خود هستند.

استراتژی ها و فرآیندهای کسب و کار

کسب و کارها همزمان با رشد مستمر اقتصاد دیجیتال، مجبور به توسعه استراتژی ها و فرآیندهای نوی هستند که روش های تحقیق، تعامل با شرکت ها و خرید کالاها و خدمات مشتریان را در بر گیرد. کسب و کارهای تجارت الکترونیک باید خدمات خود را بهبود بخشند و اطمینان حاصل نمایند که دقیقاً آنچه را که در پی آن هستند به مشتریان ارائه دهند.

بسیاری از کسب و کارهایی که ممکن است حتی یک بار هم به حضور آنلاین فکر ننموده باشند، امروزه به علت توسعه اقتصاد دیجیتال، استراتژی ها و فرآیندهای دیجیتال آنلاین را اساس کار خود قرار داده اند. در واقع می توان گفت از آنجایی که روش های خرید و جستجوی اطلاعات مصرف نمایندگان تغییر نموده است، این کسب و کارها مجبور شده اند شیوه تعامل خود با این مصرف نمایندگان را تغییر دهند. کسب و کارها برای حرکتی بهتر به سمت دیجیتالی شدن ضروری است روی موارد زیر تمرکز نمایند.

1- سیستم های پرداخت: کسب و کارها باید از سیستم های پرداخت دیجیتالی استفاده نمایند. به عنوان مثال به وسیله ایجاد صورت حساب مشترک، مشتریان به طور منظم در ازای خدمات مداوم، صورت حساب دریافت می نمایند. در واقع اقتصاد دیجیتال کار این مشتریان را برای دریافت محصول، درخواست یاری و پرداخت صورت حساب مشترک ماهانه خود آسان می نماید. صورت حساب اتوماتیک و گزینه های پرداخت دیجیتال، خرید آنلاین کالا و خدمات را برای مشتریان آسان تر و بیشتر می نماید.

2- کمپین های بازاریابی: تبلیغات روی بیلبوردها در گذشته به تنهایی جهت بازاریابی کسب و کارها کافی بود اما امروزه در اقتصاد دیجیتال شرکت ها باید بر موتورهای جستجو، رسانه های اجتماعی، کمپین های ایمیلی و سایر استراتژی های بازاریابی آنلاین تمرکز نمایند تا بتوانند مشتریان بیشتری را جدب نمایند.

3- داده های کلان: کسب و کارها به وسیله تعامل آنلاین بیشتر، فرصت جمع آوری داده های کلان در خصوص الگوی خرید مشتریان را به دست خواهند آورد. کسب و کارها با این داده ها می توانند فرآیندهای خود را بهبود بخشند و به درک بهتری از اینکه مشتریان در پی کدام محصولات و خدمات هستند برسند. آنها می توانند بر اساس آنچه می دانند تجربه خود در خصوص الگوی خرید مشتریان را ارتقا دهند.

4- یادگیری ماشین: استفاده از داده های کلان به طور مؤثر به وسیله یادگیری ماشین انجام می گردد. کسب و کارها می توانند به وسیله الگوریتم ها و فرآیندهای خود کار تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، دانش لازم را در خصوص اینکه چگونه می توانند فرآیندهای فعلی خود را تغییر دهند تا مشتریان بیشتری را جذب نموده و مشتریان فعلی را راضی نگه دارند کسب نمایند.

5- هوش مصنوعی: چت بات ها، پلتفرم های تجاری آنلاین و سایر اشکال هوش مصنوعی نیز در اقتصاد دیجیتال رو به رشد بسیار مهم هستند. این فناوری ها باعث می شوند بازدیدنمایندگان و خریداران آنلاین بتوانند آنچه را که در پی آن هستند پیدا نمایند و خدمات مورد انتظار خود را حتی بدون دخالت انسانی دریافت نمایند.

رشد اقتصاد دیجیتال ادامه خواهد یافت و بقای یک کسب و کار به تمایل آن برای پذیرش این فضای آنلاین بستگی دارد. کسب و کارها باید برنامه ها، فرآیندها و رویه های بازاریابی خود را تجزیه و تحلیل نمایند تا بتوانند به صورت آنلاین با مشتریان دیدار نموده و اطلاعات و تجربیاتی را که انتظار دارند در اختیار آنها بگذارند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تأثیر رشد اقتصاد دیجیتال بر کسب و کارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر رشد اقتصاد دیجیتال بر کسب و کارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید