چرا قلعه والی با همه قلعه ها فرق دارد؟

به گزارش باد صبا، قلعه والی، بنایی تاریخی قاجاری است که از یک عمارت بزرگ با زیربنای 1500 متر مربع و یک حیاط درندشت با حوض بزرگ و درخت های کهنسال کاج ساخته شده.

چرا قلعه والی با همه قلعه ها فرق دارد؟

باد صبا: حتما تا شنیدید قلعه ، یاد برج و بارو افتادید و با تماشا عکس تعجب کردید. قلعه والی ایلام در واقع یک عمارت بزرگ در قلب شهر ایلام است که با معماری زیبایش از بازدیدکنندگان دل می برد.

قلعه والی، بنایی تاریخی قاجاری است که از یک عمارت بزرگ با زیربنای 1500 متر مربع و یک حیاط درندشت با حوض بزرگ و درخت های کهنسال کاج ساخته شده. مساحت قلعه حدود 4500 مترمربع است و از بخش های مختلفی از جمله شاه نشین، اتاق آیینه، زیرزمین، اتاق نگهبان و… تشکیل شده است. اگر قصد سفرنوروزی به ایلام دارید و دنبال جاهای تماشای ایلام هستید، قلعه والی را از قلم نیاندازید.

قلعه والی در یکی از خوش آب وهواترین منطقه ها کوهستانی ایران قرار گرفته که سفر به آن تجربه دل انگیزی خواهد بود. علاوه براین، موزه مردم شناسی والی که در این قلعه برپا شده فرصت مناسبی برای گردشگران است تا با رسم ورسوم مردم منطقه آشنا شوند.

تاریخچه قلعه والی

در سال 1326 هجری قمری غلام رضا خان فیلی، پسر حسینقلی خان ابوقداره، والی این منطقه در دوره قاجار دستور ساخت قلعه والی ایلام را صادر کرد. این قلعه در ده بالا روی تپه ای نسبتا بلند احداث شد و اکنون در ضلع شمالی خیابان پاسداران قرار گرفته و ارتفاع فعلی از کف حیاط حدودا 4 متر است.

بر روی سنگ نوشته ای در این منطقه غلام رضاخان در خصوص دستور وی به ساختن قلعه حسین آباد فیلی با معماری حاج درویش علی کرمانشاهی و حجاری رضاقلی اشاره شده است. ساخت Vali Castle در سال 1325 قمری به اتمام رسیده است.

معماری قلعه والی

قلعه والی دارای اتاق های تو در تو است که دارای 20 اتاق بزرگ، 5 اتاق کوچک، 4 ایوان و 2 تراس کوچک در ضلع جنوبی است. ضلع شرقی و غربی قلعه کاملاً به صورت قرینه ساخته شده اند و از حیاط با چهار پله سنگی به اتاق ها و ایوان ها خواهید رسید. این قلعه دارای سه راه پله است که به پشت بام دسترسی خواهید داشت.

هم چنین این قلعه دو برج نگهبانی به صورت نیم دایره دارد. در داخل راهرو ها نیز قسمت هایی به صورت طاق نما در دیوار ساخته شده که محل استقرار نگهبانان بوده است. سقف راهروی ورودی ضلع شرقی و اتاق شاهنشین با کاشی های رنگی و گچبری های زیبایی تزیین شده اند.

بعلاوه در این قلعه شش زیر زمین در سه ضلع شمال، غرب و شرق وجود دارد و روشنایی این قسمت ها از طریق پنجره های مشبک آجری و رنگی تامین می گردد. در بازسازی های انجام گرفته بر روی این قلعه، در سقف ها از ملات گچ و در دیوار ها از گل و آهک و از ملات ماسه و سیمان استفاده شده است.

دسترسی

برای بازدید از قلعه والی، باید به سمت شرق شهر ایلام و خیابان پاسداران بروید.

منبع: توریسم آنلاین

به "چرا قلعه والی با همه قلعه ها فرق دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا قلعه والی با همه قلعه ها فرق دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید