نمایشگاه کتاب دهلی؛ ظرفیتی برای جهانی سازی منشورات ایران

به گزارش باد صبا، خبرنگاران ، محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند: نمایشگاه کتاب دهلی یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی هند به شمار می رود که هر سال، اوایل ماه مارچ در دهلی برگزار می گردد. هرچند نمایشگاه های بین المللی کتاب دیگری همچون نمایشگاه بین المللی کتاب کلکتله در استان بنگال هند نیز هر سال برگزار می گردد اما به وسعت و اهمیت نمایشگاه دهلی نیست. این نمایشگاه از سوی وزارت آموزش و فدراسیون ناشران هند و با حضور ناشران از بسیاری از کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی از امروز 6 اسفند 25 فوریه به مدت 10 روز در محل ساختمان تازه تأسیس نمایشگاه بین المللی کتاب در پراگتی میدان دهلی برگزار می گردد.

نمایشگاه کتاب دهلی؛ ظرفیتی برای جهانی سازی منشورات ایران

این نمایشگاه فرصتی است برای ناشران و سیاستگذاران حوزه نشر کتاب هند تا ضمن معرفی فرهنگ و تولیدات فکری و فرهنگی هند، مخاطبان هندی را نیز با تازه های نشر در دنیا آشنا کند و فرصت های همکاری ناشران نیز در حوزه نشر تسهیل گردد.

هند از دیرباز یکی از مراکز مهم در حوزه ترجمه و نشر به حساب می آمد و آثار فرهنگی و ادبی بسیاری از کشورها ازجمله ایران به وسیله مراکز ترجمه و نشر هند به دیگر کشورها و ملت ها منعکس می شد. امروزه نیز به علت هزینه های نسبتا پایین و کیفیت چاپ و نشر بعلاوه تسلط و هزینه های مناسب ویرایش و ترجمه به ویژه ترجمه انگلیسی در هند، بسیاری از کشورها آثار خود را در هند ترجمه و منتشر می نمایند.

اشتراکات گسترده فرهنگی و تاریخی ایران و هند، وجود ظرفیت ها و فرصت های متنوع در زمینه ترجمه و نشر کتاب میان ایران و هند؛ در کنار تجربه ها و دستاوردهای دو کشور در عرصه های مختلف ادبی به ویژه رمان و داستان، می تواند زمینه ای برای تعاملات دو کشور در زمینه نشر محسوب گردد. هند همانند گذشته مهم ترین ظرفیت برای نهضت ترجمه و دنیای سازی منشورات برای ایران به شمار میرود.

تشکیل انجمن ناشران ایران و هند می تواند زمینه مناسبی برای شکل دهی این همکاری ها محسوب گردد. حضور مسئولان و ناشران حوزه کتاب در هند فرصت خوبی برای توافق در این گونه همکاری های پایدار است.

آثار ایرانی به ویژه در زمینه شعر، ادب، داستان و رمان مورد توجه مخاطب هندی است؛ هرچند هنوز آثار فارسی در هند هوادار دارد، اما به علت محدودیت فارسی دانان، ضرورتا این منابع باید به انگلیسی و یا اردو و هندی ترجمه و منتشر گردد.

برپایی نمایشگاه های مشترک دوره ای، انتشار فصلنامه مشترک در معرفی تازه های نشر، همکاری در ترجمه و نشر مشترک و متقابل آثار، برپایی جایزه های ادبی سالانه ازجمله دیگر ظرفیت های همکاری در حوزه چاپ و نشر به شمار می رود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نمایشگاه کتاب دهلی؛ ظرفیتی برای جهانی سازی منشورات ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه کتاب دهلی؛ ظرفیتی برای جهانی سازی منشورات ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید