مزایا و معایب موبایل پزشک

به گزارش باد صبا، کی از چالش های اصلی که اکنون پزشکان با آن روبرو هستند این است که اطمینان حاصل نمایند که بیماران داروی صحیح را در زمان تعیین مصرف نمایند.

مزایا و معایب موبایل پزشک

با توجه به مقیاس و سرعت پیشرفت فناوری ما در چند دهه گذشته، جای تعجب نیست که حدود 4.68 میلیارد نفر تا سال 2019 از تلفن همراه استفاده نمایند.

توسعه تلفن های همراه در سراسر دنیا، حتی در مناطقی که زیرساخت های اولیه مراقبت های بهداشتی ندارند، باعث رشد mHealth در کشور های در حال توسعه می گردد.

با این حال، علیرغم ظهور دنیای سلامت الکترونیک (eHealth) - و به طور خاص، سلامت تلفن همراه (mHealth) - در چند دهه گذشته، بسیاری از افراد از کاربرد ها و مزایای آن مطمئن نیستند.

mHealth به عنوان عملکرد پزشکی و بهداشت عمومی که به وسیله دستگاه های تلفن همراه پشتیبانی می گردد، مانند تلفن های همراه، دستگاه های نظارت بر بیمار، دستیار های دیجیتال شخصی (PDA) تعریف شده است.

همانطور که mHealth Alliance شرح می دهد: فراگیر بودن دستگاه های تلفن همراه در کشور های پیشرفته یا در حال توسعه فرصتی را برای بهبود نتایج سلامت به وسیله ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی نوآورانه با فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی به دورترین نقاط دنیا ارائه می دهد. از زمان معرفی آن ها به بازار دنیای در طول قرن بیستم، هدف دستگاه های تلفن همراه بهبود اتصال بوده است و شاید شناخته شده ترین مزیت mHealth توانایی آن در ارتباط نگه داشتن ما با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در همه زمان ها و از هر فاصله باشد.

چگونه mHealth می تواند سلامتی ما را بهبود بخشد؟

انطباق با درمان یکی از چالش های اصلی که اکنون پزشکان با آن روبرو هستند این است که اطمینان حاصل نمایند که بیماران داروی صحیح را در زمانی که قرار است مصرف نمایند.

محققان گزارش می دهند که عدم مصرف صحیح دارو های تجویز شده، با پیامد های درمانی ضعیف، پیشرفت بیماری، و بار تقریبی میلیارد ها دلار در سال در هزینه های مستقیم مراقبت های بهداشتی مرتبط است.

برنامه های mHealth خاصی وجود دارد - به راحتی قابل دانلود در تلفن یا سایر دستگاه های شخصی - که می تواند به افراد یاری کند با ردیابی قرص هایی که مصرف نموده اند و مصرف ننموده اند، به رژیم دارویی خود پایبند بمانند و آن ها را ترغیب نمایند که داروی خاصی مصرف نمایند، و به آن ها اجازه دهند هر گونه دارو را ثبت نمایند.

نظارت بهبود یافته بسیاری از برنامه های mHealth می توانند بیمار را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مرتبط نمایند تا سهولت و سرعت تماس را بهبود بخشند.

امکان تبادل نظر با پزشک یا دریافت مشاوره در خصوص یک بیماری، علائم یا دارو در هر زمان، فواید زیادی دارد، که مهمترین آن ها امکان مداخله زودهنگام است.

اگر بیمار در خصوص سلامتی خود ابراز نگرانی می نماید، اما نمی تواند حضوری به پزشک مراجعه کند، می تواند از یک برنامه mHealth برای برقراری ارتباط استفاده کند.

ممکن است پزشک مداخله کند و در نتیجه به طور بالقوه جان بیمار را نجات دهد.

نظارت بهبودیافته در سطح وسیع تر جمعیت نیز مزایایی دارد.

بعضی از برنامه های mHealth می توانند داده های مراقبت های بهداشتی عمومی و بیمار را جمع آوری نموده و آن ها را در یک مکان ذخیره نمایند. این اطلاعات به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد تا آخرین پیشرفت ها در این زمینه را آنالیز نمایند و اطمینان حاصل نمایند که برترین نتیجه ممکن برای بیمار می تواند حاصل گردد.

با داشتن چنین دسترسی راحت به روند های بهداشتی - اغلب در زمان واقعی - متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند از شیوه های نو و آینده آگاه باشند و به آن ها ایده بهتری در خصوص نحوه ادامه مراقبت از بیمار بدهد.

اطلاعات بدون احتیاج به کاغذ، محبوبیت روزافزون وسایل ارتباطی الکترونیکی مانند لپ تاپ، تلفن های همراه، تبلت ها و رایانه های شخصی نیز برای محیط زیست مفید است.

این امر باعث کاهش ارتباطات مبتنی بر کاغذ و بایگانی اسناد شده است و یاری می نماید تا همه داده های بیمار را امن و در مکان مناسب نگه دارید.

چگونه mHealth ممکن است به ما آسیب برساند؟

برای چندین دهه، ما در برابر هر نوع تغییر یا پیشرفتی که ممکن است قدرت را از ما بگیرد، مقاومت می کنیم.

از بسیاری جهات، این همان کاری است که اپلیکیشن های mHealth انجام می دهند.

مسئولیت زیادی را از دست متخصصان و دستیاران مراقبت های بهداشتی خارج می نمایند و مستقیماً به فضای مجازی تحویل می دهند.

فقدان مقررات قبل از اینکه دارو اجازه عرضه به بازار را بگیرد و اینکه سازمان غذا و دارو (FDA) باید ایمنی آن را تایید کند، اما این اتقاق رخ ندهد، مشکل آفرین خواهد بود.

FDA شرح می دهد که آن ها مسئول محافظت از سلامت عمومی با اطمینان از ایمنی، اثربخشی و امنیت دارو های انسانی و دامپزشکی، محصولات بیولوژیکی و دستگاه های پزشکی هستند.

بر اساس Research2guidance، تا سال 2017، تقریباً 325000 میلی اپلیکیشن سلامت در دسترس بود. FDA تا به امروز تنها بخشی از منبع مورد اعتماد آن ها را تأیید نموده است.

برنامه های mHealth شاید در صدر لیست اولویت های FDA نباشند، اما کارشناسان آن ها را کم خطر می دانند، به این معنی که استفاده از آن ها غیرتهاجمی است و بعید است که آسیب فیزیکی قابل توجهی ایجاد کند.

به همین علت، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) معتقد نیست که آن ها به همان روشی که دارو ها و سایر درمان ها احتیاج به تنظیم دارند، احتیاج به تنظیم دارند.

یعنی، شرکت های توسعه دهنده اپلیکیشن می توانند آن ها را سریع تر به عموم مردم ارائه نمایند و به این معنی است که آزمایش های کمی در جوامع بیماران برای رفع مشکلاتی که ممکن است برنامه داشته باشد، انجام می گردد، که می تواند باعث آسیب بیشتر به کاربر گردد.

نکته جالب این است ، به جای اینکه FDA برای تأیید برنامه ها کار کند، کل شرکت های توسعه برنامه می توانند تأیید آن ها را جلب نمایند.

بیشتر برنامه های mHealth نه در جامعه بیماران آزمایش شده اند و نه به وسیله نهاد های نظارتی مانند FDA تأیید شده اند، اما بسیاری از بیماران در زندگی روزمره خود به آن ها اعتماد می نمایند.

این اعتماد تا حدودی نگران نماینده است ، چرا که بسیاری از کاربران برنامه های mHealth به جای جستجوی یاری حرفه ای، استفاده از آن ها را انتخاب می نمایند.

در حالی که بیشتریت قریب به اتفاق این برنامه ها تنظیم نشده اند.

در واقع، در سال 2015، محققان دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، MA، مطالعه ای را با منبع مطمئن بر روی وب سایت ها و برنامه های آنالیز علائم انجام دادند.

محققان دریافتند که از 23 آنالیز نماینده علائم برتر، تشخیص های صحیح تنها در 34 درصد ارزیابی های استاندارد شده بیماران در ابتدا لیست شده اند.

تجزیه و تحلیل بعلاوه نشان داد که تشخیص های صحیح به وسیله ابزار های آنالیز علائم در 20 تشخیص احتمالی برتر در کمتر از 60 درصد ارزیابی ها لیست شده است. این پیامد های خطرناکی دارد - به ویژه این واقعیت که تشخیص نادرست یا عدم دریافت آن می تواند مانع از درمان مناسب گردد و احتمالاً زندگی افراد را به خطر بیندازد.

اما آینده mHealth چیست؟

می توانیم فرض کنیم که mHealth دسترسی بیشتری به مراقبت های بهداشتی در کشور های در حال توسعه ارائه می نماید و در عین حال هزینه مراقبت های بهداشتی را در کشور های پیشرفته با تبدیل سیستم های گران قیمت به سیستم های منبع قابل اعتماد مبتنی بر پیشگیری و متمرکز بر بیمار کاهش می دهد.

استفاده از اپلیکیشن های mHealth برای ردیابی علائم و حفظ ارتباط با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند با یک قدم جلوتر ماندن از بیماری، احتیاج به درمان های تهاجمی را کاهش دهد.

باز بودن هدف کلیدی توسعه دهندگان mHealth است. جیمز میشیل - تحلیلگر ارشد mHealth و انفورماتیک در دانشکده بهداشت عمومی رولینز دانشگاه اموری در آتلانتا، GA - می گوید: آینده mHealth باز است -دسترسی باز، منبع باز، داده های باز و نوآوری باز

با این حال، mHealth برای دستیابی به آن هدف با موانع زیادی روبرو است. چالش هایی که باید با آن روبرو شوند برای اینکه mHealth در راستا رشد پیروز خود ادامه دهد، احتیاج به تنظیم مناسب دارد.

آنچه برای تقویت رشد سلامت الکترونیک در دنیا در حال توسعه مورد احتیاج است، سیاست مدبرانه برای تسهیل تحرک بیماران و تبادل داده ها، در سراسر مرز های بین المللی و مرز های منطقه ای در داخل کشور ها است.

فناوری الکترونیکی مصرف نماینده اکنون به مقدار کافی کوچک و مقرون به صرفه شده است که امروزه برنامه ها و دستگاه هایی داریم که تقریباً فوراً چیز هایی را به ما می گویند که قبلاً فقط می توانستید از یک پزشک در بیمارستان با آزمایش هایی در بازه طولانی کشف کنید.

بر اساس تحقیقات اینترنتی، سال گذشته اولین نظرسنجی ملی آمریکا، از هر ده بزرگسال آمریکایی هفت نفر می گویند که حداقل یک شاخص سلامت را دنبال می نمایند.

مجموعه ابزار ها اکنون آنقدر گسترده است که می توانید لحظه های بیداری (و خواب) را از شمارش قدم ها، مایل های دوچرخه سواری، طبقه های بالا رفتن و کالری های مصرف شده گرفته تا مقدار گیری انواع عملکرد های بدن مانند رنگ ادرار، فشار خون، انسولین را پیگیری کنید.

بعلاوه قند خون، ضربان قلب و الگو های خواب را آنالیز کنید.

به گفته طراحان در اوایل سال جاری، سه ابزار محبوب چکاب سلامتی آنالیز شده و تخمین زده می گردد که تا چند سال دیگر، حدود 170 میلیون دستگاه بی سیم در سراسر دنیا وجود خواهد داشت که سلامت شخصی را ردیابی می نماید.

مراقبت از سلامت الکترونیک ، مزایا و معایبی دارد و هنوز به زور قطعی نمی توان آن را تأیید یا رد نمود و احتیاج به آنالیز و رفع کردن باگ ها و کمبودهایش به وضوح مشهود است .

همانطور که کمبودش در عرصه پزشکی احساس می گردد و غیر قابل انکار است.

منبع: سایت مدیکال نیوز تدی

باد صبا علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "مزایا و معایب موبایل پزشک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب موبایل پزشک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید