فیلمنامه نویس بوچ کسیدی و ساندنس کید درگذشت

به گزارش باد صبا به نقل از بی بی سی، ویلیام گلدمن فیلمنامه نویس برنده 2 جایزه اسکار برای فیلم های بوچ کسیدی و ساندنس کید و همه مردان رییس جمهور و همچنین فیلمنامه نویس فیلم های مرد ماراتون، شعبده بازی و عروس شاهزاده روز جمعه 16 نوامبر در خانه اش در نیویورک در سن 87 سالگی درگذشت.

فیلمنامه نویس بوچ کسیدی و ساندنس کید درگذشت

ویلیام گلدمن سال 1931 در هایلندپارک ایالت ایلینویز بجهان آمد. او کار خود را به عنوان یک رمان نویس آغاز کرد، پیش از آن که در سال 1965 با فیلم بالماسکه به عنوان فیلمنامه نویس وارد سینما شود.

گلدمن در سال 1966 فیلمنامه فیلم هارپر را با حضور پل نیومن نوشت. پس از آن وی فیلمنامه درخشان بوچ کسیدی و ساندنس کید را باحضور پل نیومن و رابرت ردفورد به رشته تحریر در آورد.

گلدمن برای نوشتن فیلمنامه این فیلم بیش از 8 سال زمان صرف کرد. او فیلمنامه بوچ کسیدی و ساندنس کید را در سال 1969 با قیمت 400 هزار دلار به کمپانی فاکس قرن بیستم فروخت، این قیمت که در آن موقع برای یک فیلمنامه رکوردی محسوب می شد امروزه معادل 2.75 میلیون دلار است. گلدمن برای این فیلم جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اصلی را از آن خود کرد.

موفقیت بعدی گلدمن به فیلم همه مردان رییس جمهور برمی شود. گلدمن در این فیلم برای دراماتیزه کردن تحقیقات روزنامه واشینگتن پست در مورد مساله واترگیت که به برکناری ریچارد نیکسون رییس جمهور وقت آمریکا منجر شد بسیار مورد تحسین نهاده شد. او برای این فیلم نیز جایزه اسکار بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد.

جو کویینان منتقد گاردین سال 2009 از ویلیام گلدمن به عنوان بزرگترین و مشهورترین فیلمنامه نویس زنده جهان یاد نموده بود.

از دیگر فیلم هایی که گلدمن فیلمنامه آنها را نوشته می توان به فیلم حماسی جنگ جهانی دوم پلی در دور دست، میزری اقتباسی از رمان استیون کینگ و نیز تریلر قدرت مطلق ساخته کلینت ایستوود اشاره نمود.

خبر درگذشت گلدمن را دخترش جنی در مصاحبه با واشینگتن پست تایید کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فیلمنامه نویس بوچ کسیدی و ساندنس کید درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلمنامه نویس بوچ کسیدی و ساندنس کید درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید