سفر به قله سنیژکا ؛ عروس قله های کشور چک

به گزارش باد صبا، قله سنیژکا (Sněžka) بلندترین قله در کشور جمهوری چک و محبوب ترین مقصد برای کوهنوردان این کشور است. در این مقاله با این منطقه کوهستانی بیشتر آشنا می شویم.

سفر به قله سنیژکا ؛ عروس قله های کشور چک

علاقه مندان به کوهنوردی و طبیعت گردی همیشه در پی مکان های بکر و مجذوب نماینده برای ماجراجویی هستند. جهت صعود قله سنیژکا (Sněžka) در جمهوری چک یکی از این جاذبه های تماشایی و البته کمتر شناخته شده است. در ادامه این مقاله از باد صبا بیشتر با این قله، جهت دسترسی و مجذوب نمایندهیت های آن آشنا می شویم.

هر آنچه باید درباره قله سنیژکا بدانید:

  • سنیژکا کجاست؟
  • چگونه به سنیژکا برویم؟
  • جاهای دیدنی سنیژکا

سنیژکا کجاست؟

یکی از پر طرفدارترین جهتهای کوهپیمایی در جمهوری چک، جهت صعود به قله سنیژکا در رشته کوه کرکنوشه (Krkonoše) در شمال جمهوری چک و مرز لهستان است. این قله با ارتفاع 1,606 متر بلندترین قله های جمهوری چک و جزو اولین منطقه ها کوهستانی اروپایی است که جهانگردان زیادی را جذب نموده است. اولین جهانگرد این منطقه بازرگان ایتالیایی (جمهوری ونیز سابق) بوده است که در سال 1456 میلادی در جستجوی سنگ های قیمتی تا قله سنیژکا کوهنوردی نموده است.

چگونه به سنیژکا برویم؟

با توجه به قدرت بدنی و تعداد روزهایی که می خواهید به کوهپیمایی و بودن در طبیعت بگذرانید، می توانید از جهتهای مختلفی پیاده روی خود را شروع کنید؛ بعلاوه اگر اصلا به کوهپیمایی علاقه ای ندارید ولی نمی خواهید چشم انداز زیبای این قله را از دست بدهید، می توانید از تله کابینی که درشهر کوچک پچ پد سنیژکو (Pec pod Sněžkou) واقع شده است بهره ببرید و پس از طی کردن 15 دقیقه به قله برسید.

در قله سنیژکا سنگی وجود دارد که مرز جمهوری چک و لهستان را نشان می دهد و در حقیقت با بودن در قله شما می توانید از مرز این دو کشور رد شده و چشم انداز زیبایی از دو کشور را داشته باشید. کافه ای برای نوشیدن و خوردن غذاهای ساده در قله وجود دارد و بدین ترتیب می توانید چند ساعتی را به استراحت و لذت بردن از چشم انداز مجذوب نماینده این کوهستان بپردازید. بلندترین اداره پست در منطقه بوهیمیا در قله سنیژکا واقع شده است. اداره پست جدیدی در سال 2008 در این قله باز شد که امکان خرید تمبرهای کوهنوردی، نوشیدنی یا در صورت باد و باران شدید، پناه بردن به این مکان به عنوان سرپناه را فراهم کرد.

جاهای دیدنی سنیژکا

کسانی که قصد کوهپیمایی دارند، می توانند بسته به قدرت بدنی و مدت زمانی که می خواهند در دل این کوهستان باشند، جهتهای مختلفی را انتخاب نمایند که البته مانند سایر نقاط پیاده روی و کوهنوردی در کشور جمهوری چک تمام جهتها با علامت تعیین شده اند.

ما جهت خود را از شهر کوچک آب گرم یانسکه لازنیه (Janské Lázně) شروع می کنیم. برای سفر از شهر پراگ به شهر یانسکه لازنیه میتوانید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس بهره ببرید یا با ماشین شخصی خود به این سفر بروید. اگر در پی مقرون به صرفه ترین راه برای این سفر هستید، باید از اتوبوس بهره ببرید و با پرداخت هشت تا 13 دلار، بلیط این سفر را تهیه و پس از حدود پنج ساعت و ربع به این شهر خواهید رسید.

شهر یانسکه لازنیه در دامنه سیاه کوه (Cerna mountain) واقع شده است. این شهر به علت موقعیت مکانی و امکانات گسترده از مراکز مهم اسکی و به علت وجود چشمه های آب گرم از مراکز مهم درمانی محسوب می گردد. از دیگر جاذبه های این شهر کوچک می توان به کلونادا (محل نوشیدن آب معدنی) اشاره نمود که زیبایی منحصربه فردی با سبک معماری نئو رنسانس و تزیینات ارت نوو که در مرکز شهر واقع شده است. برج دیدبانی تری تاپ (Treetop) با ارتفاع 1,�300 متر تنها برج دیده بانی است که شما را به زیرزمین نیز می برد.

در قسمت زیرین این برج نمایشگاهی است که خاک، ریشه درختان و حیوانات ریز را درون خاک نمایش می دهد. در قسمت بالای این برج از چشم انداز کوهستانی اطراف یانسکه لازنیه لذت خواهید برد. تله کابینی با طول 16 کیلومتر در این شهر قراردارد که از وسط جهت جنگلی کوه بالا رفته و می تواند نقطه خوبی برای شروع کوهنوردی باشد. پس از پیاده شدن از تله کابین، جهتی را که انتخاب نموده اید از روی تابلوهای علامت چک کنید و پیاده روی خود را شروع کنید.

در تمامی جهتهای انتخابی شما از پارک ملی کوهستان کرکنوشه که اولین پارک ملی جمهوری چک است و در سال 1992 به ثبت یونسکو نیز رسیده است خواهید گذشت. این پارک چشم انداز بی نظیری دارد که باعث می گردد خستگی پیاده رویی را فراموش کنید و ساعت ها به تماشای منظره ها مختلف بپردازید. در طول جهت کلبه های زیادی برای استراحت ، نوشیدن و غذا خوردن و بعلاوه اقامت شبانه وجود دارد. نکته جالب این است که در طول پیاده روی بچه ها از 6 سال تا نوجوانان زیادی را می بینید که در گروه های مختلف با معلمان خود در این جهت کوهنوردی می نمایند و این نشان از محبوبیت این جهت بین ساکنان کشور چک است.

یکی از معروف ترین محل های اقامت در نزدیکی قله سنیژکا هتل کلبه ای لوچنبی بودا (Luční bouda) در ارتفاع 1,410 متری است که از مرتفع ترین هتل های اروپای مرکزی محسوب می گردد. شما از این هتل می توانید به خوبی قله سنیژکا را ببینید. این کلبه ییلاقی در قرن هفدهم میلادی ساخته شد و در قرن نوزدهم میلادی جشن ها و رویدادهای فرهنگی زیادی در این مکان برگزار گردید. در سال 1914 بازسازی در این مکان انجام شد و تعدادی اتاق برای اقامت مهمانان به مجموعه اضافه شد که متاسفانه در سال 1938 میلادی این کلبه دچار آتش سوزی می گردد و مکانی که شما اکنون در آن می توانید اقامت کنید، مربوط به بازسازی شال 1940 میلادی است. اقامت در این امکان مقرون به صرفه نیست؛ ولی شما می توانید برای استفاده از رستوران و نوشیدن چایی و قهوه به این کلبه زیبا وارد شوید و از چشم انداز بیرونی و سبک معماری مجذوب نماینده این هتل بهرمند شوید.

در ادامه جهت به سمت قله سنیژکا جمعیت زیادی را می بینید که از مرز لهستان به به سمت قله مشغول کوهنوردی هستند. به علت محبوبیت زیاد این مکان در روزهای آخر هفته و تعطیلات در کشورهای چک و لهستان، جمعیت زیادی در این مکان وجود دارد و بنابراین پیشنهاد می گردد در این ایام به این مکان سفر نکنید. آخرین قسمت جهت به سمت قله پله های زیادی وجود دارد که با طی کردن آن ها به قله معروف سنیژکا می رسید.

برای اتمام سفر می توانید به شهر زیبای شپیندلرو ملین (Špindlerův Mlýn) که یکی دیگر از مراکز اصلی اسکی در کشور چک است بروید. شما می توانید از رستوران ها و کافه های مرکز شهر با چشم انداز رودخانه البه (Elbe) لذت ببرید و سپس با ایستگاه اتوبوش شهر بروید و اتوبوس های مستقیم به پراگ را سوار شوید. فاصله زمانی بین شپیندلرو ملین تا پراگ در حدود چهار ساعت است و از آنجایی در تمامی ساعات اتوبوس وجود ندارد، حتما باید ساعات حرکت اتوبوس ها را قبل از سفر چک کنید.

منبع: کجارو

به "سفر به قله سنیژکا ؛ عروس قله های کشور چک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به قله سنیژکا ؛ عروس قله های کشور چک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید