خودروی نظامی ارس چگونه است؟ هامر ایرانی را بشناسید

به گزارش باد صبا، خودروی نظامی ارس چگونه است و آیا در میدان رزم واقعی حضور داشته است؟

خودروی نظامی ارس چگونه است؟ هامر ایرانی را بشناسید

باد صبا - مجتبی نبی زاده: نیروهای مسلح ایران پس از سال ها استفاده از خودروهای نظامی برندهایی همچون جیپ و تویوتا، بالاخره در 1385 به سمت ساخت خودرویی با برند ایرانی رفتند.

ابتدا خودروی 4*4 سفیر در سال 1387 معرفی گردید.

این خودرو از اصول سازه و پلت فرمی جیپ استفاده می کرد.

سپس ارس یک در سال 91 ساخته معرفی گردید.

ارس دو هم که مرداد ماه سال پیش معرفی گردیده است در واقع نسخه پیکاپ ارس یک است.

البته نسبت به ارس یک بهینه تر شده است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

سوال اصلی این است که آیا این خودروهای نظامی ایرانی در شرایط جنگ واقعی هم آزموده شده اند یا خیر؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال این متن را تا آخر پیگیری کنید.

ارس یک

ارس یک خودروی تاکتیکی فرماندهی است.

درباره این خودرو گفته شده که خودرویی هجومی و پشت خاکریز است، که قابلیت رزم در تمام مناطق عملیاتی صعب العبور را دارد.

قابلیت هایی همچون تبدیل به خودروی زرهی، ایجاد پوشش تلفیقی، گرم کن گازوئیلی و محافظ پشت سر ارتوپدیک باعث می گردد که از ارس یک به عنوان یک خودرو تاکتیکی نام ببریم.

این خودرو از نظر ظاهری به روز و در حد خودروهای غیر نظامی است. به خصوص در نمای جلویی خودرو که شباهت بسیار زیادی به هامر آمریکایی دارد.

اگر بخواهیم ایراد ظاهری از این خودرو بگیریم سقف خیلی ضخیم آن است که مقداری توی ذوق می زند.

پلت فرم خودرو چگونه است؟

این خودرو روی پلت فرم تویوتا F4.5 ساخته شده است.

باید بدانیم که تویوتا هنوز از این پلت فرم استفاده می نماید.

این خودرو توانایی تحمل 1450 کیلوگرم روی اکسل جلو و 2700 کیلوگرم روی اکسل عقب را دارد.

لازم به ذکر است که وزارت دفاع عنوان می نماید این خودرو تماما ساخت داخل است.

موتور این خودرو چگونه است؟

موتور مورد استفاده شده در این خودرو دیزلی توربوشارژ است و همان موتور زد 24 (نیسان آبی) است.

البته موتور نصب شده روی ارس، نمونه اصلاح شده ای از این موتور است که نسبت به طرح های قبلی از نظر ظاهری و فنی متفاوت است.

این موتور با حجم 3153 سی سی قادر است حداکثر توان 133 اسب بخار را در 3600 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 313 نیوتون متر را در 2000 دور در دقیقه فراوری کند.

افرادی که به صورت حرفه ای بیراهه نورد هستند در خصوص موتور خودرو دو نکته را حائز اهمیت می دانند.

اول این که موتور گشتاور بالایی داشته باشد و دوم این که حداکثر توان و گشتاور را در دور پایینی به راننده تحویل دهد.

اگر یک مقایسه کوچکی با نیسان پیکاپ داشته باشیم، که یکی از خودروهای آفرودی محبوب در ایران است و بسیاری از اهل فن آن را تایید می نمایند، این خودرو حداکثر توان 133 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه و 197 نیوتن متر در 2800 دور در دقیقه فراوری می نماید.

پس می توان نتیجه گرفت اعداد توان و گشتاور خودروی ارس یک اعداد قابل توجهی هستند.

سیستم تعلیق این خودرو چگونه است؟

سیستم تعلیق این خودرو در قسمت جلو، از نوع فنر لول تمام شناور با مکانیزم سه اهرمی و در قسمت عقب فنر تمام شناور با مکانیزم پنج محوری است.

اکسل جلو و عقب این خودرو از نوع FJZ80L-GCMNU تویوتا است.

سیستم فرمان این خودرو از نوع هیدرولیکی است.

سیستم ترمز این خودرو چگونه است؟

سیستم ترمز آن دو مداره هیدرولیکی است که مجهز به ABS و EBS است.

EBS نوعی سیستم ترمز کمکی ABS است که قابلیت فرمان پذیری خودرو در هنگام ترمز را فراهم می نماید.

ضعف این خودرو در سری اولیه فراوری مربوط به صفحه کلاج خودرو می شد که بعدا این مشکل رفع شد.

خودروی نظامی کویران یکی از مدل های بهینه سازی شده ارس است.

این خودرو برای حضور در مناظق نظامی و جبهه های نبرد تجهیز شده که برای مدیریت و استفاده به عنوان یک واحد فرماندهی متحرک عملکردی قابل قبول دارد.

یکی از دیگر مدل های ارس خودروی سپهر است که قابلیت حمل 10 نیروی نظامی، 1.5 تن بار و تجهیزات و سلاح ها و موشک های نیمه سنگین را دارد.

سپهر قابلیت بسیار مناسبی در هنگام عبور از شیب های تند و موقعیت های کوهستانی و صعب العبور داشته و از یک سیستم تعلیق پیشرفته با قابلیت تنظیم زاویه به منظور جلوگیری از واژگونی استفاده می نماید.

حداکثر سرعت این خودرو با بار و تجهیزات کامل به 130 کیلومتر بر ساعت می رسد.

ارس 2

ارس دو در واقع نمونه بهسازی شده و پیکاپ ارس یک است.

موتور ارس دو دچار تحول اساسی شده و 50 درصد قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به ارس یک در اختیار راننده قرار می دهد.

این یعنی 200 اسب بخار قدرت و 470 نیوتون متر گشتاور توسط موتور این خودرو فراوری می گردد.

تفاوت ظاهری ارس دو با ارس یک، در نمای جلو مربوط به گلگیرهای این خودرو می گردد.

این اصلاح طرح گلگیرها باعث شده تا نمای جلو ظاهر عضلانی تری به خود بگیرد.

نوع سازه و پلت فرم ارس دو مشابه خودرو ارس یک است.

مانند سپهر، یک سیستم تعلیق پیشرفته با قابلیت تنظیم زاویه به منظور جلوگیری از واژگونی استفاده می نماید.

هم چنین بعضی ضعف های ارس یک مانند کلاج ضعیف در ارس دو رفع شده است.

وجه تمایز نسل دوم خودروی نظامی ارس با نسل قبلی خود در افزایش قابلیت مانور در انواع محیط های نظامی و عملیاتی، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، حرکت در موانع سخت و سخت در شرایط نامناسب، افزایش 50 درصدی توان موتور و 25 درصدی شعاع عملیاتی است (بهبود شعاع عملیاتی از 600 به 750 کلیومتر.)

این به روزرسانی ها باعث شده تا ارس-2 نسبت به ارس-1 خودرویی آماده تر در انواع رزم زمینی باشد.

خانواده خودروهای ارس در میدان های جنگ واقعی هم استفاده شده اند.

ارس دو و سپهر از جمله خودروهایی بودند که در جنگ با داعش شرکت داشتند.

و آنچه که از یک خودروی نظامی انتظار می رود را ارائه داده اند.

رعد خودرو پیشرفته زرهی ضد مین و ضدکمین رونمایی شد

هامر به خط فراوری باز خواهد گشت / تاریخچه شاسی بلند مورد علاقه آرنولد

انبوه خودروهای تاکتیکی ارس 2 تحویل نیروهای مسلح شد

منبع: بیت ران

به "خودروی نظامی ارس چگونه است؟ هامر ایرانی را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروی نظامی ارس چگونه است؟ هامر ایرانی را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید