جدال وزارت ارتباطات با اپراتورها درباره نرخ اینترنت همراه

به گزارش باد صبا، در شرایط کرونایی کشور و در حالیکه اوضاع مالی مردم روز به روز سخت تر و پیچیده تر می گردد و فشار گرانی و افزایش قیمت اقلام ضروری تحمل اوضاع را سخت نموده است، ناگهان حدود ده روز پیش دو اپراتور اصلی تلفن همراه یعنی ایرانسل و همراه اول اقدام به افزایش سرسام آور نرخ اینترنت همراه کردند. افزایشی که از نرخ تورم هم بالاتر و حدود 100 درصدی بوده است.

جدال وزارت ارتباطات با اپراتورها درباره نرخ اینترنت همراه

به گزارش باد صبا، پس از این اتفاق موج اعتراض مردمی در شبکه های اجتماعی به راه افتاد، اغلب کاربران محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات را خطاب قرار دادند و نسبت به وضع پیش آمده برای تعرفه اینترنت همراه اعتراض کردند.

پس از آن وزارت ارتباطات واکنش نشان داد و اقدام اپراتور ها را غیرقانونی دانست.

حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر و رییس سازمان تنظیم و مقرارت در توئیتی نوشت: بالابردن قیمت در بعضی اپراتور های تلفن همراه، در حالی که مردم به دلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا نموده اند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم با آن مخالفت نموده است. برخورد قانونی با اپراتور های متخلف با ارسال اخطار شروع شد. قیمت ها باید به قبل بازگردد.

وزیر ارتباطات تا به امروز به افزایش قیمت ها واکنشی نشان نداده، ولی این توئیت معاونش را باز نشر داد.

هشدار سازمان تنظیم مقرارات و ارتباطات رادیویی به عنوان قیمت گذار و رگولاتور به اپراتور ها جدی بود، حتی کار به اولتیماتوم هم کشیده شد.

سیدمحمد امامی، مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس ارتباطی و فناوری ارتباطات در این باره گفت: افزایش قیمت بسته های اینترنت تلفن همراه از سوی اپراتور ها برابر با مقررات نیست و باید به نرخ گذشته برگردد و این اقدام مطابق مصوبات 266 کمیسیون تنظیم مقرارت تخلف محسوب می گردد.

او ضمن اخطار به اپراتورها، اضافه نمود: ظرف 24ساعت آینده اپراتور ها باید با هماهنگی سازمان تنظیم مقررات قیمت بسته های اینترنتی را به نرخ گذشته بازگردانند و درصورت عدم اجرای اپراتور های متخلف با جریمه روبرو خواهند شد.

مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس ارتباطی و فناوری ارتباطات تاکیدکرد اپراتور ها موظف هستند اضافه دریافت از مشترکانی که اقدام به خرید بسته های اینترنتی نموده اند را باز گردانند.

به گفته امامی افزایش قیمت تعرفه بسته های اینترنتی از سوی دو اپراتور یکسان نبوده و تخلف آن ها متفاوت از یکدیگر است. او همچنین گفت: درحال حاضر برنامه ای برای افزایش تعرفه بسته های اینترنتی وجود ندارد و اپراتور ها نیز در صورت درخواست افزایش باید موضوع را در کمیسیون مربوطه اعلام نمایند.

تاکید بیشتر وزارت ارتباطات بر این نکته است که اپراتور ها باید رگولاتوری را در جریان اصلاح قیمت ها می گذاشتند. از طرف دیگر این وزارتخانه افزایش قیمت ها را در این شرایط کرونایی نامناسب ارزیابی می نماید.

اپراتور ها باید بر مبنای کف و سقف مصوبه تعرفه اینترنت از سمت رگولاتوری باید بسته های اینترنت خود را معین نمایند.

واکنش ایرانسل و همراه اول

در مقابل اپراتور ها به هشدار های وزارت ارتباطات و ضرب الاجل تعییم شده بی توجهی کردند. ایرانسل در شرحی کوتاه و مبهم گفت که عرضه همه بسته های اینترنت با قیمت سابق ادامه خواهد داشت؛ هرچند با مراجعه به اپلیکیشن و کد های دستوری این اپراتور قیمت های جدید اصلاح نشده بود.

همراه اول دیگر اپراتوری که مبادرت به افزایش یک باره قیمت بسته های اینترنتی خود نموده است، همین میزان از شرح را هم برای مشترکانش نداشت و موضعی در این باره اتخاذ نکرد.

راه حلهای وزارت ارتباطات

بی توجهی دو اپراتور اصلی یعنی ایرانسل به اولتیماتوم وزارت ارتباطات باعث شد که این وزارتخانه به دنبال راه های دیگری برای مقابله با اقدام غیرقانونی اپرتور ها باشد.

راه حل اول شکایت بود که حسین فلاح معاون وزیر از آن رونمایی کرد و گفت گرانفروشی و تخلف دو اپراتور موبایل، در خصوص افزایش 100٪ تعرفه اینترنت، به سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی ارسال شد.

او متن شکایت را در توئیتر خود منتشر کرد. با این حال باز هم ایرانسل و همراه اول واکنشی نشان ندادند و بر تصمیم خود مبنی بر افزایش تعرفه اینترنت پافشاری کردند.

این دو اپراتور می دانند نتیجه شکایت از آن ها چیزی بیش از جریمه نه چندان سنگین نیست. ممکن است این جریمه حدود دویست میلیارد تومان باشد. جریمه ای که به راحتی با تغییر نرخ تعرفه در کوتاهترین زمان ممکن جبران می گردد.

در واقع این دو اپراتور می خواهند با تن ندادن به فشار وزارت ارتباطات شرایط را عادی سازی نموده و نهایتا با پرداخت جریمه اندک به هدف خود در افزایش قیمت ها برسند.

در یک کلام آن ها از شرایط انحصار اینترنت همراه سوء استفاده می نمایند. البته وزارت ارتباطات ابزار های دیگری همچون کاهش پهنای باند این دو اپراتور را برای تمکین آن ها را در اختیار دارد، اما این اقدام نیز با توجه به انحصار موجود، باعث اعتراض های مردمی می گردد که در شرایط کنونی اقدام کارسازی نیست.

حالا ظاهرا وزارت ارتباطات به دنبال راه دیگری است استفاده از اپراتور سوم یعنی رایتل. به همین دلیل پیمان قره داغی، مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف نماینده رگولاتوری در واکنش به افزایش قیمت اینترنت توسط ایرانسل و همراه اول تأکید کرد: قیمت استفاده از شبکه رایتل در حال حاضر نصف استفاده از ایرانسل و همراه اول است. او اضافه نمود: از رایتل خواسته ایم که فروش سیم کارت را تسهیل کند.

البته به نظر نمی رسد این اقدام به سرعت بتواند کارساز باشد، اما تقویت رایتل به عنوان اپراتور رقیب ایرانسل و همراه اول می تواند در آینده و در شرایط مشابه موثر واقع گردد.

به هر حال باید دید که نتیجه این جدال وزارت ارتباطات با اپراتور ها به کجا ختم خواهد شد. آن هم در شرایطی که این وزارتخانه و به ویژه شخص وزیر آذری جهرمی تحت شدیدترین فشار ها و نقدها از چند طرف است. مجلس شورای اسلامی وزیر جوان را زیر ذره بین قرار داده، شیوع کرونا و افزایش استفاده از اینترنت به زیر ساخت های کشور فشار سنگینی وارد نموده، عده ای هم مدام در رسانه ها حرف از فیلترینگ شبکه های اجتماعی می زنند و خواهان ایجاد شبکه ملی اند.

منبع: فرارو

به "جدال وزارت ارتباطات با اپراتورها درباره نرخ اینترنت همراه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال وزارت ارتباطات با اپراتورها درباره نرخ اینترنت همراه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید