اطلس سایپا ، پراید تحصیل نموده با سبیل فامیل دور

به گزارش باد صبا، اطلس سایپا خودرویی که همچنان از پلت فرم قدیمی بهره می برد، موتور قدیمی دارد و با گیربکس سی وی تی کندتر هم می گردد. طراحی جلو آن با جلو پنجره هایی که شبیه سبیل فامیل دور است مجذوب کننده نیست و طراحی عقب آن هم کپی ناشیانه از رنو کپچر، خودرو نه چندان زیبای رنو است. وقتی عکس های داخلی آن را می بینید به نظر مجذوب کننده است، اما زمانیکه آن را از نزدیک می بینید متوجه می شوید کیفت آن رضایت بخش نیست و مواد داخلی آن انسان را یاد پلاستیک آفتابه می اندازد.

اطلس سایپا ، پراید تحصیل نموده با سبیل فامیل دور اطلس سایپا ، پراید تحصیل نموده با سبیل فامیل دور

باد صبا امین آزاد - اطلس همچنان از پلت فرم ایکس 200 سایپا استفاده می نماید. همان پلت فرمی که پیشرفته پلت فرم پراید است و در خودرو تیبا برای اولین بار استفاده شد. پس از آن به ساینا و کوییک هم رسید و حالا دوباره در اطلس و سهند با کمی تغییرات استفاده شده است.

بیشتر بدانید: سایپا اطلس G یا پژو 207 TU3 ایران خودرو؟ / آنالیز تفاوت های فنی و آپشن ها

سایپا اطلس از یک پیشرانه هشت سوپاپ 1500 سی سی قدیمی استفاده می نماید که M15 GSI نام دارد. این موتور در واقع بهینه شده موتور تیبا است که توان آن 90 اسب بخار و گشتاور آن 137 نیوتون متر است. این موتور از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT) و اگزاست منیفولد استیل یا همان هدرز استفاده می نماید. بعلاوه سرسیلندر برای افزوده شدن سیستم VVT و دوگانه سوز شدن اندکی تغییرات داشته است.

با این وجود استفاده از سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ برای یک موتور هشت سوپاپ عجیب است. چرا که اولین روش برای افزایش بازدهِ تنفسی، افزایش تعداد سوپاپ ها است. پس از آن موقع بندی سوپاپ معنی پیدا می نماید.

اگر سایپا ابتدا این موتور را 16 سوپاپ و پس از آن به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها مجهز می کرد، گذشته از کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، قدرت موتور تا حدود 110 اسب بخار افزایش پیدا می کرد. با این کار اطلس در کلاس خود برترین موتور را در ایران داشت.

راهنمای جامع تیپ های سایپا اطلس / آنالیز تفاوت ها و امکانات چهار تیپ اطلس

اطلس دو گیربکس دستی و اتوماتیک دارد. گیربکس دستی همان گیربکس پنج سرعته همیشگی محصولات خانواده X200 است و تغییری ننموده است.

این گیربکس را می توان در این کلاس برترین در بازار ایران دانست. این گیربکس قطعا با ترکیب شدن با یک موتور 110 اسب بخاری چهره دیگری به اطلس می داد.

گیربکس اتوماتیک هم گیربکس CVT تیپ ترونیک 6 سرعته محصول شرکت پانچ بلژیک است که در سایر محصولات سایپا نیز استفاده می گردد.

باد صبا در تست کوییک اتوماتیک با گیربکس شش سرعته سی وی تی با موتور نزدیک به اطلس سایپا، عملکرد بسیار ضعیفی را از خودرو دید. خودرو کند بود و در منطقه ها کوهستانی به سختی حرکت می کرد.

شاید اگر موتور نسخه 16 سوپاپ 110 اسب بخاری می بود، اطلس با این گیربکس، دیگر خودرو کندی نبود و می توانست به برترین خودرو در کلاس خود در بازار ایران تبدیل گردد.

اما اکنون شاید تیبا نسل یک هم از اطلس تند و تیزتر باشد. چرا که دریچه گاز سیمی دارد و تاخیر پدال گاز رایج موتورهای نو سایپا را در آن دیده نمی گردد.

اطلس سایپا آنالیز شد / اولین ملاقات با چهره نو تیبا

سایپا تنها با تغییر موتور می توانست اطلس را چند سر و گردن بهتر کند. اما نباید فراموش کرد که پلت فرم تیبا یا همان ایکس 200 پلت فرم چندان امنی نیست و بسیار قدیمی شده است. حال آنکه سایپا پلت فرم نو و ایمن تر شاهین را که یک سایز کوچک نموده، و با نام اس پی صفر در دسترس دارد. بهتر بود اطلس براساس پلت فرم اس پی صفر توسعه پیدا می کرد، نه پلت فرم ایکس 200.

طراحی جلو اطلس چندان زیبا نیست و به نظر کپی ناموزونی از بعضی محصولات شرقی است و جلو پنجره آن که شبیه سبیل فامیل دور است و کاملا در ذوق می زند. طراحی عقب خودرو هم به صورت ناشیانه و ناموزون از رنو کپچر کپی شده است، خودرویی که در محصولات رنو بدترین طراحی را دارد.

بیشتر بدانید: موتور تی یو فایو ایران خودرو چگونه فراوری می گردد؟

طراحی داخلی خودرو البته چندان بد نیست. ولی در نسخه هایی که در نمایشگاه مورد ارزیابی باد صبا قرار گرفته است کیفیت بالایی دیده نشد.

این خودرو به صورت استاندارد دارای بعضی آپشن ها است. اما این آپشن ها مانند سیستم کنترل پایداری به علت الزامات استاندارد 85 گانه روی خودرو قرار گرفته و ربط چندانی به سایپا ندارد. یادمان نرود که سایپا زمانی حتی از زه در خودروهایش دریغ می کرد.

در کل می توان گفت اطلس یک پراید تحصیل نموده یا کوییک در پوسته نو است. شاید هم بتوان گفت ساندرو منطقه ها محروم.

منبع: بیت ران

به "اطلس سایپا ، پراید تحصیل نموده با سبیل فامیل دور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلس سایپا ، پراید تحصیل نموده با سبیل فامیل دور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید